door op 28-04-2009 21:46ARTIKELOnline marketing

Smashing Pumpkins lanceren subscription service voor fans

Smashing Pumpkins

De Smashing Pumpkins, 1 van de grootste rockbands uit de jaren negentig, start een eigen subscription service voor hun fans. Het model hiervan is als volgt:

Fans betalen 40 dollar en krijgen hiervoor 12 weken toegang tot exclusief foto- en videomateriaal dat gemaakt wordt in de studio van de Pumpkins.

Volgens frontman Billy Corgan is het doel niet het maken van winst. “Het gaat erom dat fans de mogelijkheid krijgen om mee te kijken met het creatieve proces dat in de studio plaatsvindt tijdens het maken van het volgende Smashing Pumpkins album.”

Om het project van de grond te krijgen, moet er voldoende vraag zijn vanuit de fans. Als dit niet het geval is, stellen de Pumpkins het project uit.

Voor 40 dollar krijgen fans 12 weken toegang tot de content. Volgens de site van de Pumpkins geven ze minimaal 5 updates per week van 5 minuten. Dat betekent minimaal 25 minuten unieke audio of video content per week. Dit video materiaal maakt uiteindelijk deel uit van een film over de band.

Ik ben erg benieuwd hoeveel van de fans zich gaan abonneren op deze service. Ik kan me voorstellen dat het voor de echte fans zeker een meerwaarde is en het bedrag ook relatief weinig is. Via het nieuws van Kink FM hoorde ik echter ook dat sommige fans Billy Corgan beschuldigen van geldklopperij. Ik zelf vind het een mooi model wat me doet denken aan de ‘1000 true fans‘ theorie van Kevin Kelly. In het geval van de Pumpkings zullen er echter veel meer dan 1000 fans bereid zijn om te betalen, waardoor het toch een behoorlijke inkomstenbron voor de band kan worden. Wat vinden jullie?

Photocredit: Andra Veraart