Co-creatie bij het project 'Planeet Escher'

Fries Museum zet social media in om te inspireren

#Online marketing
30 apr 2019

Hoe kan je met social media de maatschappelijke impact van kunstuitingen versterken? Antine Zijlstra ontwikkelde met haar onderzoeksteam van NHL Stenden Hogeschool hier tools en strategieën voor. In deze blog beschrijft ze hoe Fries Museum dit toepaste bij het project 'Planeet Escher'.

Door Antine Zijlstra

Fotografie

rawpixel.com en Fries Museum

Op ‘Planeet Escher’ is alles mogelijk. Bouw mee! Met die boodschap wilde het Fries Museum in 2018 zoveel mogelijk Friezen uitnodigen om zich te laten inspireren door de kunstenaar M.C. Escher. Zowel offline, met eigen kunstprojecten, als online op social media. Maar hoe doe je dat als kunstorganisatie: social media inzetten om mensen te inspireren?

Het museum gebruikte social media voorheen vooral om te zenden. Maar bij het project ‘Planeet Escher’ was co-creatie het codewoord. “Mensen moesten dus echt zelf een actieve bijdrage gaan leveren, ook op sociale media,” vertelt Kirsten Dijkstra, medewerkster van het museum.