Social media inzet impact
door op 30-04-2019 15:00ARTIKELOnline marketing

Hoe het Fries Museum social media inzet om te inspireren

Hoe kan je met social media de maatschappelijke impact van kunstuitingen versterken? Antine Zijlstra ontwikkelde met haar onderzoeksteam van NHL Stenden Hogeschool hier tools en strategieën voor. In deze blog beschrijft ze hoe Fries Museum dit toepaste bij het project ‘Planeet Escher’. Een aantal tips: hou het simpel, heb geduld en probeer veel uit.

Op ‘Planeet Escher’ is alles mogelijk. Bouw mee! Met die boodschap wilde het Fries Museum in 2018 zoveel mogelijk Friezen uitnodigen om zich te laten inspireren door de kunstenaar M.C. Escher. Zowel offline, met eigen kunstprojecten, als online op social media. Maar hoe doe je dat als kunstorganisatie: social media inzetten om mensen te inspireren?

Het museum gebruikte social media voorheen vooral om te zenden. Maar bij het project ‘Planeet Escher’ was co-creatie het codewoord. “Mensen moesten dus echt zelf een actieve bijdrage gaan leveren, ook op sociale media,” vertelt Kirsten Dijkstra, medewerkster van het museum.

Offline waren de resultaten van ‘Planeet Escher’ heel divers. Zo werden er kunstwerken geïnspireerd op Escher gemaaid in het graan, optische illusies getekend met stoepkrijt en een hele grote gehaakte deken gemaakt, waarbij het werk van Escher diende als inspiratie voor de patronen. In eerste instantie was het de bedoeling dat de offline deelnemers met hun projecten ook online actief zouden zijn. Ze mochten posten in de openbare Facebookgroep die het museum had opgericht, of op een willekeurig ander sociale media-kanaal met de hashtags #planeetescher en #alleskan.“Maar lang niet alle deelnemers bleken daartoe in staat,” zegt Dijkstra. “Het gevaar was dat wij de enigen waren die postten, of dat een project dominant aanwezig was. Ook was content zoals informatie over een lopend project, niet heel interessant voor de volgers.”

gehaakte deken Esher

De medewerkers van het museum die zich met ‘Planeet Escher’ bezig hielden, gingen daarom experimenteren met een ander soort content. Dijkstra: “We gingen grappige plaatjes, boeiende video’s en grote initiatieven wereldwijd delen. Als de thema’s uit het werk van Escher maar een rol speelden. Dat sloeg goed aan, want mensen gingen zelf ook spontaan posten, ook mensen die we helemaal niet kenden.”

Een paar grote projecten binnen het concept ‘Planeet Escher’ hebben ook goed geholpen om exposure en content te krijgen. Leon Keer, internationaal bekend met zijn 3D-tekeningen op straat, maakte in Leeuwarden 5 street-art werken geïnspireerd op Escher. “Wij riepen mensen op om een selfie bij deze tekening te maken en die online te zetten met de hashtags #planeetescher en #alleskan,” zegt Dijkstra. “Inhoudelijk was de content niet zo sterk, maar iedereen wist wel meteen van ‘Planeet Escher’.”

Facebook Leon Keer Esher

Reacties kwamen er veel, maar vooral in de vorm van likes. “We zagen wel dat posts met een persoonlijke noot en die voor veel mensen herkenbaar zijn, meer inhoudelijke reacties opleveren,” zegt Dijkstra. Een echt gesprek kwam moeilijk op gang. ”Dat hebben we geprobeerd te stimuleren door vragen te stellen. Maar die moeten dan niet te gesloten zijn, want dan krijg je een kort antwoord en stopt de dialoog weer. En je vraag moet wel oprecht zijn. Als je geforceerd vragen gaat stellen merken mensen dat op en dan haken ze af.”

Hou het simpel, heb geduld en probeer veel uit, zijn Dijkstra’s voornaamste tips. “Door dingen uit te proberen kom je erachter wat wel en niet voor je werkt. Wij denken dat herhaling ook belangrijk is geweest. Eén post zijn mensen snel weer vergeten of merken ze misschien niet eens op, pas als je iets vaak herhaalt komt het echt bij mensen binnen en doen ze er zelf ook iets mee.”

Fotocredit: rawpixel.com en Fries Museum

Avatar

Geschreven door Antine Zijlstra

Antine Zijlstra is hoofdonderzoeker van ‘Ruimte voor Dialoog’ bij NHL Stenden Hogeschool. De dialoog over en rond kunstactiviteiten tot stand brengen en een plek geven in een digitale omgeving, was het achterliggende doel van dit onderzoeksproject. Aan de hand van cases bij culturele instellingen werden sociale media strategieën ontwikkeld om dit doel te bereiken.