door op 19-06-2009 11:30ARTIKELOnline marketing

Sociale netwerken verslaan e-mail als communicatiemiddel

http://farm4.static.flickr.com/3355/3266214713_23f6e1ea38_m.jpg

Via MediaFuturist Gerd Leonhard (lees de blog van deze man, want hij verdient het om zichzelf ‘Futurist‘ te noemen!) kwam ik op het volgende onderzoek van Nielsen. Dit onderzoek laat zien dat vanaf februari 2009 het gebruik van sociale netwerken als communicatiemiddel even groot is als e-mail. Kortom: als deze groei zich nog even voortzet zijn sociale netwerken dus belangrijker als e-mail als het gaat om online communicatie.

Zoals Leonhard ook aangeeft zal e-mail voor zakelijk verkeer ook in de komende jaren belangrijk blijven. Voor persoonlijk gebruik denk ik absoluut dat deze ontwikkeling binnen razend tempo doorzet.

Ik merk dat ik zelf ook steeds vaker kies voor een bericht via LinkedIn, reactie via Facebook of krabbel via Hyves in plaats van e-mail. Waarom? Omdat het voor mij laagdrempeliger is (immers ik ben toch geregeld op deze netwerken te vinden) en het beperkt een overload aan e-mail.

Online profilering

Ik denk dat deze ontwikkeling nog veel sterker te zien is bij de jongere generatie. Daar is het naar mijn idee ook een stuk profilering. Je zet immers een krabbel bij een vriend en daarmee ben je ook nog zichtbaar voor de vrienden van deze vriend. In de NRC Next van vandaag stond een erg interessant artikel over het einde van alleen-zijn onder jongeren. Een quote: Priscilla Rijff (16), 3 Havor “…Op Hyves heb ik meer dan driehonderd vrienden, richting de vierhonderd”. Kyra Bals (15), 3 Havo: “…Op Hyves heb ik niet zoveel vrienden, 249…”

Het is dus onder jongeren heel normaal om 300 Hyves vrienden te hebben, terwijl ze deze waarschijnlijk niet allemaal persoonlijk kennen. Om aan deze vrienden te komen, is het belangrijk zichtbaar te zijn op sociale netwerken. En hoe je dat? Door te reageren, te krabbelen, etc. Online profilering heet dat.

Sociale media t.o.v. e-mail voor organisaties in de creatieve sector

Het was al bekend dat tweederde van de Nederlanders contact zoekt met een organisatie via sociale netwerken, maar ook uit het bovenstaande blijkt dat sociale netwerken de tool zijn om de communicatie met de doelgroep aan te gaan. Immers de doelgroep verwacht dat je als organisatie op de netwerken aanwezig bent, maar willen daar ook de communicatie aangaan.

Zelf zie ik het ook terug bij Next Best Band, een concept van We Cross. Next Best Band is zelf een community, maar heeft ook een actieve community op Hyves. Iedere week komen er wel een aantal vragen of opmerkingen binnen in de Hyves inbox of bij de krabbels. Zij gaan dus niet naar de website van Next Best Band om daar via de feedback knop of e-mail een bericht te sturen, maar doen dit op de plek waar ze op dat moment zijn. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dit ook gebeurt op Twitter. Ook daar zoeken bands en muziekfans de interactie met Next Best Band op.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van organisaties in de creatieve sector. Hoe merkbaar is de verschuiving van sociale netwerken ten opzichte van e-mail? En hoe speel je daar op in?

Download hier het onderzoek van Nielsen met de titel ‘Global Online Media Landscape‘.

Photocredit: S Migol