door op 29-03-2010 12:00ARTIKELOnline marketing

Sociale vraagstukken

Hier in Vlaanderen staan social media nog in hun kinderschoenen en de cultuurhuizen die succesvolle cases opbouwen rond 2.0 toepassingen zijn nog weinig talrijk. Alle vakspecialisten raden aan om mee op de boot te springen, maar blijven heel vaag als het op concrete actiepunten en strategie├źn aankomt. Met de nodige vraagtekens die daaruit volgen – elke vraag hieronder zou eigenlijk een blogitem kunnen (moeten?) zijn:

Hoe kunnen we nu als cultuurmarketeers ons publiek bereiken via deze nieuwe sociale media?
Hoe kunnen we het aan om met ons publiek in conversatie te gaan, wat toch een vereiste bij social media is?
Worden Facebook/Hyves en Twitter niet te vaak nog gebruikt als extra massamedia-kanaal om acties/events aan te kondigen, of zoeken we hier echt een meerwaarde en dialoog met onze doelgroep?
Kunnen we ook hier onze return meten of werken we hier enkel op imago/klantenbinding, en is het dan bijgevolg wel de moeite waard?
Hoe kunnen we in een ‘klassieke’ marketingomgeving toch de nodige tijd en middelen vrijmaken om hieraan voldoende aandacht te schenken?

In Vlaanderen zie ik vooral cultuurhuizen die op Facebook een fan- en/of profielpagina opstarten en daar hun ‘fans’ of ‘vrienden’ op de hoogte brengen van hun activiteiten en zo doen wij het ook voor Stadsschouwburg Antwerpen en Capitole Gent. Maar gaat dit ver genoeg en kunnen we hier niet slimmer mee omgaan?

Geschreven door Kristof Duran