door op 13-09-2010 15:10ARTIKELMarketingcommunicatie

Storytelling

Storytelling. Een thema waar je als Cultuur Marketing Professional dagelijks mee te maken hebt. Rethinking Media organiseerde vrijdag een event waarin het thema Storytelling centraal stond. In een strandtent in Bloemendaal aan Zee laafden Dutch Media Professionals zich aan lezingen over nieuwe én traditionele manieren van verhalen vertellen.

Crossmedia specialist Monique de Haas (Dondersteen) pleit ervoor om een verhaal transmediaal de wereld in te brengen. Oftewel: lanceer je product op zoveel mogelijk verschillende plaatsen. De manier waarop Trueblood, de vampierenserie, is gehyped is hier een goed voorbeeld van. Naast de serie werden fans gebombardeerd met Trueblood merchandise en  plekken om over de serie te praten. Naast tig digitale fanpages konden de fans elkaar ook ‘in realtime’ spreken op het Vampire Ball in de Stadsschouwburg Amsterdam. Het duurde niet voor de serie ook onder niet-fans onderwerp van gesprek was.

Culturele evenementen met zoveel bombarie lanceren zal niet makkelijk zijn. Alleen al het gebrek aan astronomische marketingbudgetten… Toch enthousiasmeert de presentatie van De Haas om (meer) te experimenteren met transmediaal verhalen vertellen. Welke media, hoeveel fanpages zet je in voor een nieuw evenement? Hoe krijg je bezoekers met elkaar in gesprek? Transmediaal verhalen vertellen: the sky lijkt the limit!

Geschreven door Marie Paule