Jongeren Merkenonderzoek Hendrik Beerda
door op 29-03-2017 16:20ARTIKELMarketingcommunicatie

Culturele uitjes met het gezin: moeder beslist

Het Jongeren Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy wijst uit dat het initiatief voor een cultureel uitje met het gezin veel vaker van moeders dan van vaders komt. Bij de moeders scoren vooral uitjes naar het Rijksmuseum of Naturalis goed. Bij jongeren staan Pathé, het Spoorwegmuseum, Anne Frank Huis en de Amsterdam ArenA bovenaan de lijst van cultuuraanbieders met de sterkste reputatie.

Hendrik Beerda Brand Consultancy heeft onderzoek gedaan naar de reputatie van alle merken in de Nederlandse cultuursector. Voor het onderzoek zijn 1.800 jongeren van 4 tot 18 ondervraagd. Wij zetten de opvallendste conclusies op een rijtje:

Naar het museum? Dat doe je met je moeder

Uit het onderzoek blijkt dat vaders nauwelijks interesse tonen in cultuurbezoek met hun gezin. Moeders nemen drie keer vaker het initiatief dan vaders bij het bezoeken van een museum, theater of andere culturele instelling. Zelfs broertjes, zusjes en vriendjes bemoeien zich beduidend meer met het culturele uitstapje dan vaders.

Vooral voor theaters is het initiatief van de moeders belangrijker: “Een bezoek met kinderen aan voorstellingen van dans, musical en toneel is vijf keer vaker te danken aan moeders dan vaders,” aldus merkadviseur Hendrik Beerda.

Het is voor de musea en theaters met een gezinsaanbod dus enorm belangrijk om er goed voor te staan bij de moeders. “Voor het Spoorwegmuseum is er bijvoorbeeld werk aan de winkel. Moeders gaan namelijk liever naar het Rijksmuseum of Naturalis. De sterke positie onder vaders is voor het Spoorwegmuseum minder relevant zolang zij zo weinig initiatief tonen om met het gezin op pad te gaan,” zegt Beerda.

Jeugd waardeert een bezoek aan de bioscoop het meest

Bij de kinderen zelf staat een bezoek aan Pathé bovenaan als favoriete cultuuraanbieder. Gevolgd door het Spoorwegmuseum, dat voor de totale jeugd op nummer één staat als museum. Voor het Anne Frank Huis, dat op nummer 2 staat, bestaat vooral vanaf 9 jaar meer waardering. In het rijtje sterke museummerken onder de kinderen vallen ook nog Naturalis, NEMO, het Openluchtmuseum en het Rijksmuseum. Opvallend is dat bij het Van Gogh Museum de waardering het meest leeftijdsafhankelijk is: pas vanaf 9 jaar komt het Van Gogh Museum in de museum top-10.

Komst van Justin Bieber op Pinkpop past bij de sterke positie van het festival onder jongeren

In het onderzoek is ook gekeken naar favoriete festivals. Daar staat onder de jongeren Pinkpop bovenaan, gevolgd door Bevrijdingsfestival, Lowlands, Zwarte Cross en Dance Valley. “De lijst van sterkste festivalmerken toont opvallend veel overeenkomsten met die onder volwassenen,” aldus Beerda. “Eerder onderzoek toonde aan dat Pinkpop al jaren het favoriete festival onder volwassenen is. Nu blijkt dit ook het geval te zijn onder jongeren,” zegt hij. Ook Lowlands, Concert at SEA, North Sea Jazz, Parkpop en Oerol doen het zowel goed boven als onder de achttien jaar. Zo is te zien dat er groeikansen bestaan voor festivals zoals Pinkpop door de programmering meer op jongeren te richten.

Ook de megapodia scoren hoog

Met Carré als enige uitzondering, hebben de traditionele theaters weinig aantrekkingskracht bij jongeren. De jeugd gaat liever naar megapodia, zoals de Amsterdam ArenA, die op nummer 4 staat als favoriete cultuuraanbieder. Daarna komen ook Ziggo Dome en Rotterdam Ahoy voor in de top 10. “In deze stadions treden ook veel van de favoriete artiesten van jongeren op,” aldus Beerda.

 

Wil je meer weten over dit onderzoek? Lees hier verder.

 

Fotocredit