Throwback naar de genomineerden van 2017

Cultuurmarketing Awards 2017

1 feb 2019

Op 27 juni 2019 reiken we voor de derde keer de Cultuurmarketing Awards uit voor de beste marketingcases in de kunst- en cultuursector. Ter inspiratie zetten we de elf genomineerden van de vorige editie in 2017 nog eens op een rijtje.

Door de redactie

1. Luxor Theater – Rebrandingstrategie Luxor

Luxor cultuurmarketing awards

Het Luxor Theater Rotterdam was met hun rebrandingstrategie de winnaar van de Branddoctors Merk & Experience Award 2017. Luxor zette een cultuurmerk neer dat volgens de vakjury aansluiting had op deze tijd en waar de bezoeker centraal staat. De medewerkers van Luxor Theater waren hiervoor het krachtige fundament. Lees meer over de rebrandingstrategie van Luxor.

2. TivoliVredenburg – Pieces of Tomorrow

pieces of tomorrow tivolivredenburg Cultuurmarketing Awards

Met het evenement Pieces of Tomorrow heeft TivoliVredenburg de grenzen tussen muziekgenres verlaagd en verwelkomt het een jong publiek. Op deze avond worden de werelden van klassiek en pop verenigd en wordt volwaardige klassieke muziek gepresenteerd zoals je dat bij een popconcert zou verwachten. Lees hier meer over Pieces of Tomorrow.

3. Museum Boijmans Van Beuningen – Surrealisme proevenboijmans surrealistisch diner cultuurmarketing awards

Museum Boijmans Van Beuningen verdiende volgens de vakjury een nominatie met het surrealistische diner dat zij organiseerden in het museum. Dit evenement genereerde niet alleen veel aandacht voor de tentoonstelling ‘Gek van surrealisme’, maar er werden ook nieuwe doelgroepen betrokken bij het museum. Lees hier meer over Surrealisme proeven.

4. Van Gogh Museum – Van Gogh brengt mensen in beweging

embracing vincent cultuurmarketing awards van gogh museum

Het Van Gogh Museum haalde een nieuw publiek naar het museum. Door de vrijdagavonden tot Vincent op Vrijdag om te dopen en een succesvolle campagne uit te voeren rondom de samenwerking met Armin van Buuren verbreedde het museum zijn publiek. Lees hier meer over Van Gogh brengt mensen in beweging.

5. Rotterdams Philharmonisch Orkest – Rebranding RphOrebranding rotterdams philharmonisch orkest Cultuurmarketing Awards

De succesvolle rebranding case van het Rotterdams Philharmonisch Orkest gooide hoge ogen bij de juryleden van de Branddoctors Merk & Experience Award. De jury vond dat het orkest een succesvolle rebranding uitvoerde vanuit de doordachte kern ‘Laat je raken’.

6. ARTtube – Ontdek je museummatch met het ARThart van ARTtubearttube cultuurmarketing awards

Het online videoplatform ARTtube was met het ARThart ook een van de genomineerden. Deze tool stimuleert mensen om een museum te bezoeken. Hoe? Festivalbezoekers, maar ook middelbare scholieren, kunnen swipen door kunstwerken en op basis van hun likes worden ze gekoppeld aan het museum dat het beste bij hen past. Het is Tinder voor musea. Lees hier meer over het ARThart van ARTtube.

7. Naturalis Biodiversity Center – Heel Nederland in de ban van T. rex

Naturalis T-rex Cultuurmarketing Awards

De jury benoemde Naturalis Biodiversity Center tot de winnaar van de Centercom Campagne Award met de campagne ‘Heel Nederland in ban van T. rex’. Een belangrijk onderdeel van het succes van deze campagne was storytelling en de vakjury vond dat de marketingafdeling het skelet tot ongekende proporties tot leven bracht. Hier lees je meer over Heel Nederland in de ban van T. rex.

8. Fries Museum – Tentoonstelling Alma-Tadema

alma tadema - klassieke verleiding Fries Museum Cultuurmarketing Awards

Het Fries Museum was met de campagne voor de tentoonstelling ‘Alma-Tadema, klassieke verleiding’ ook een van de genomineerden. Eén van de succespunten van de campagne vond de vakjury de zeer effectieve targetting op verschillende doelgroepen. Lees hier meer over de campagne rondom de tentoonstelling Alma-Tadema.

9. PS|theater – Wij van de fabriek

wij van de fabriek cultuurmarketing awards pstheater leiden

Door de inhoud van de voorstelling ‘Wij van de fabriek’ te verbinden met de actualiteit, genereerde PS|theater landelijke media-aandacht. Lees hier meer over Wij van de fabriek en over hoe dit Leidse stadsgezelschap volgens de vakjury creatief om ging met een klein budget en succesvol verbinding maakte met het publiek.

10. TAQA Theater de Vest – Vers van De VestVers van de vest TAQA theater Cultuurmarketin awards

TAQA Theater de Vest uit Alkmaar was genomineerd met hun campagne ‘Vers van de Vest’. De vakjury vond deze geslaagde campagne een goed voorbeeld van hoe je in de kleine zaal fantastische resultaten kunt behalen. Lees hier hoe de campagne Vers van De Vest zorgde voor een hogere zaalbezetting bij vernieuwende producties.

11. Luxor Theater | KemnaSenf – Van Marathon tot Marathon

luxor theater en kemnasenf de marathon cultuurmarketing awards

De Publieksprijs ging naar de campagne van de theaterproductie De Marathon van het Luxor Theater en KemnaSenf. Deze creatieve en effectieve campagne heeft tijdens de feestelijke uitreiking de meeste stemmen weten te vergaren onder het aanwezige publiek. Lees hier verder over hoe het theater met de campagne Van Marathon tot Marathon het verhaal over vriendschap, liefde en Rotterdam opnieuw heeft laten leven.

De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze partners die de culturele sector een warm hart toedragen. Wij danken Afdeling Online, BranddoctorsBreda University of Applied Sciences, Centercom, Peppered en Ster & Cultuur voor hun bijdrage. 

Awards 2019 logo's