Zo verstuur je een goede mailing

11 dec 2014

E-mail is nog steeds één van de meest krachtige middelen van de marketingcommunicatiemix. Belangrijk dus om te weten hoe je e-mail kunt inzetten voor jouw organisatie. Cultuurmarketing organiseert op regelmatige basis een workshop e-mailmarketing binnen de leergang online marketing. In dit artikel geven we je een aantal tips die je kunt toepassen om ervoor te zorgen dat de ontvangers van je mailings deze ook daadwerkelijk lezen. 

Door Nikki van Stipdonk

Fotografie

Flickr

Vrijwel alle culturele organisaties maken gebruik van e-mail om (potentiële) bezoekers te bereiken. Voorbeelden zijn de wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrieven en service mails voor en na afloop van bijvoorbeeld een concert of voorstelling.

Dit zijn vaak effectieve manieren om bezoekers te informeren over aankomende voorstellingen of ander interessant nieuws, maar ook om te achterhalen wat deze bezoekers van een voorstelling vonden. Probeer deze zes tips toe te passen om ervoor te zorgen dat lezers jouw nieuwsbrieven en service mails blijven lezen.

Voer een A/B-test uit

Een A/B- test is een methode die wordt gebruikt om te onderzoeken welke versie van je mailing het efficiëntste is. De lezers die de mailing zullen ontvangen worden verdeeld in twee groepen. De groepen ontvangen elk een andere versie van jouw mailing en op basis van de resultaten kun je beslissen welke opzet, A of B, het gewenste doel het beste kan bereiken.

De meeste nieuwsbrief services bieden de mogelijkheid om in te stellen na hoeveel tijd de mailing naar alle lezers wordt gestuurd. Deze lezers ontvangen dan de versie van de mailing die door een klein percentage van eerdere ontvangers het meeste is gelezen. Het systeem bepaalt welke versie het meest gelezen wordt en naar welk percentage van je mailinglijst de A/B test (en na bepaalde tijd dus naar de rest van de lezers) gaat. Het is slim om deze test te gebruiken om je mailings te optimaliseren en ervoor te zorgen dat de best presterende nieuwsbrief naar het grootste gedeelte van je mailinglijst gestuurd wordt. 

Verstuur persoonlijke mailings
Zorg ervoor dat je je lezer persoonlijk benadert. Gebruik in de aanhef van de mailing bijvoorbeeld de naam van de lezer. Hierdoor heeft de lezer het gevoel dat de mailing persoonlijk aan hem of haar gericht is.

Maar je kunt de mailing nog verder personaliseren. Zo kun je bijvoorbeeld in de onderwerpregel van de mailing inspelen op de persoonlijke voorkeuren van je lezer. Zo kan een schouwburg  een toneelliefhebber in de onderwerpregel vooral wijzen op de nieuwsberichten over toneel in de nieuwsbrief, terwijl je voor de cabaretliefhebber juist verwijst naar cabaretvoorstellingen. Een voorbeeld hiervan is: X, de mooiste toneelvoorstellingen van deze maand voor je op een rij.          

Meet de resultaten van een mailing

Natuurlijk wil je ook het succes meten van je campagne. Maar hoe pak je dat nu precies aan? In het vorige artikel noemden we al de veelgemaakte foute om een campagne te starten zonder een duidelijk doel. Het is essentieel dat je voor aanvang van een campagne een doel opstelt, zodat je het succes van je campagne kunt meten.

Om te testen hoe effectief een verzonden campagne is, deel je het aantal kliks door het aantal verzonden berichten. Op deze manier krijg je een overzicht van de score van een campagne op punten als deliverability, opens en kliks.     

Maar je kunt ook nog kijken naar het verloop van de activiteiten van een verzonden campagne. Kijk wanneer je lezers je mailing lezen. Wanneer je ziet dat je lezers de mailing pas enkele uren later openen, kun je overwegen om de mailing op een ander tijdstip te versturen.

Zorg ervoor dat je vervolgmailings verstuurt

Wanneer je het succes van je campagne (en dan vooral voor campagnes gericht op bijvoorbeeld het verkopen van tickets) meet, kom je te weten waar je lezer vooral in geïnteresseerd is. Zorg ervoor dat je op deze interesse inspeelt met een vervolgmailing waarin de lezer meer of extra informatie kan vinden over bijvoorbeeld een voorstelling, concert of expositie waar hij eerder op geklikt heeft. Deze mailings zou je bij aanvang van de campagne al kunnen samenstellen.

Laat de onderwerpregel aansluiten bij de inhoud

Het is belangrijk dat je onderwerpregel opvallend is en eruit springt. Je lezer zal immers dagelijks meerdere nieuwsbrieven of andere mailings ontvangen en je wilt dat hij of zij juist jouw mailing zal lezen. Maar let op dat je er niet in doorslaat. Je hebt zelf waarschijnlijk ook wel eens een mailing ontvangen met een heel uitnodigende onderwerpregel die uiteindelijk helemaal niet bij de mailing aansluit.

Zorg ervoor dat de onderwerpregel aansluit bij de inhoud van de mailing. Het onderwerp dat genoemd wordt moet gemakkelijk terug te vinden zijn in de mailing en niet in bijvoorbeeld de laatste alinea.  Op deze manier zorg je er namelijk voor dat de lezer ook daadwerkelijk door zal klikken naar je website en de nieuwsbrief de volgende keer ook weer opent.

Segmenteer je doelgroep

Het aanbod van een culturele instelling is vaak divers. Dat zorgt ook voor een diverse doelgroep. Een doelgroep met verschillende interessegebieden en verwachtingen. Zorg ervoor dat je hier rekening mee houdt in je mailings.

Je kunt ervoor kiezen om verschillende mailings te versturen naar de verschillende doelgroepen, zodat zij alleen de informatie ontvangen waarin zij ook echt geïnteresseerd zijn. Op deze manier segmenteer je je doelgroep en zorg je er ook weer voor dat de lezer zich persoonlijk benaderd voelt.