door op 13-04-2010 09:33ARTIKELOnline marketing

Twitter, Facebook en social media voor musea

Deze week hoorde ik op de radio een mevrouw van Shirdak uitleggen waarom Kyrgyzstan zo’n mooie bestemming is (als het stof weer neergedaald is). Zij pleitte voor dit land als toeristische bestemming. Zij vertelde hoe mensen door haar enthousiaste verhalen en foto’s vaak geïnteresseerd raakten in dit gebied en er eens heen reisden.

Dat deed me denken aan de overtuigingskracht die soms nodig is bij het overhalen van museummedewerkers om echt iets met sociale media te doen en er ook betekenis aan te hechten, het op te nemen in beleid., het te ‘ mashen’  met de bestaande projecten die ze al doen. Musea begeven zich meer op sociale netwerken, de eerste aarzelende stappen, vaak nog erg eenrichtingsverkeer. Vaak wordt nog een beetje met argusogen bekeken: want ‘what’s in it for us?’ – denken veel directeuren nog.  Het zou zo mooi zijn als je deze twijfelaars beeldmateriaal zou kunnen laten zien van de eindbestemming.  Van een neiuwe wereld. Net als die mevrouw die zo mooi vertelt over Kyrgyzstan.

Wellicht is dit een duwtje in de goede richting: het recent verschenen advies van de Raad van Cultuur: “Netwerken van betekenis. Netwerken in digitale cultuur en media”. Lees dit rapport: advies_e-cultuur