door op 06-10-2010 11:54ARTIKEL

Twitter volger van de week: Annemiek Gijsbers

1. Wie ben je en wat doe je?
Annemiek Gijsbers, 35 jaar en sinds een jaar ben ik Medewerker Marketing en Communicatie bij Het Lab Utrecht, theater en dans voor jong publiek. Hiervoor heb ik bijna 5 jaar als projectmanager gewerkt bij een jongeren communicatiebureau.

2. Waarom ben je actief op Twitter en wat vind je er leuk aan?
Zoals eigenlijk met alle social media networks was ik in eerste instantie vooral heel erg nieuwsgierig. Benieuwd naar hoe Twitter als marketing tool gebruikt kan worden. Wie gebruikt het en op welke manier. Met andere woorden; Wat levert het op?

In den beginne ben ik dan ook vooral voyeur geweest. Ik ging mensen volgen, las hun tweets en reacties en zag wat er met die tweets gebeurde.

Toen ging ik het zelf proberen. Ik reageerde bv. op een tweet van een zanger die ik goed vind. Als je antwoord krijgt is dat fijn: dan wordt het contact persoonlijk en heb je als bewonderaar het gevoel serieus genomen te worden. Krijg je dat niet en blijven het voornamelijk bij eenrichtingsverkeer zonder respons is dat vooral jammer en in mijn ogen een grote gemiste kans.

Op deze manier bepaalde ik voor mezelf in elk geval hoe ik het als merk NIET moet inzetten. Daarna ging ik het gebruiken als marketing tool. Ik merkte wel dat ik in het begin ‘privé twitteren’ gemakkelijker vond dan ‘professioneel Twitteren’. Maar nu niet meer. Een merk heeft ook een eigen identiteit en het is fijn als volgers weten dat er een ‘persoon’ zit die de tweets intikt. Op deze manier geef je je merk een gezicht en raken volgers betrokken bij je merk.

Als je je als merk wat persoonlijker opstelt krijg je ook sneller een persoonlijke relatie met je volgers. bv. ik twitter op een warme zomerdag via @hetlabutrecht dat het hele kantoor blij is met de doos ijsjes die een collega tevoorschijn tovert en levert dat ook weer leuke reacties op. Als je dan een dag later een tweet plaatst over een nieuwe tournee die eraan komt wordt daar net zo hard op gereageerd. Hier zit dus ook zeker een duidelijke strategie achter.

Maar belangrijkste is dat als merk moet je ook zeker blijven reageren op je volgers. Die interactie, daar gaat het om. Maakt niet uit hoeveel tweets je plaatst als je maar regelmatig reageert op volgers. Of het nu antwoord geven is op een vraag of reageren op een uitspraak. Het gaat echt om dat tweerichtingsverkeer. Dat is essentieel. En: Dat maakt het ook erg leuk!

3. Wat is de opvallendste / grappigste / leukste tweet die je afgelopen week of maand hebt gezien?
Ik weet zo gauw 1 tweet te noemen, maar moet vaak erg lachen om de tweets van @Dijkshoorn. Een tijdje terug had ik een zeldzame avond op de bank voor de buis. Nico Dijkshoorn was met eenzelfde verveling naar hetzelfde tv-programma aan het kijken als ik. Met zijn Twitterprofiel op mijn iPhone, waar steeds reacties op het programma verschijnen kwamen, werd voor-de-tv-hangen een feest en kreeg het een extra dimensie.

4. Wie is jouw favoriete twitteraar?
@JustineP is hoofdredacteur van Ouders Online en plaatst regelmatig interessante tweets over het gebruik van internet door kinderen en jongeren. Zij werkt onder andere samen met @remcopijpers waarmee ze een weblog bijhoudt. Op deze manier wordt relevante informatie over het gebruik van digitale media door kinderen en jongeren voor me gefilterd. Dat doen er meer. Zo is  @YoungWorksNL ook fijn om te volgen.

Verder heb ik grote bewondering voor de manier waarop @FemkeHalsema met regelmaat haar volgers op de hoogte houdt van de perikelen rondom haar leven. Met een gepaste mix tussen politiek en privé zaken. Ook regeert ze erg veel op tweets van haar volgers. Waar ze de tijd vandaan haalt weet ik niet maar: Chapeau!

5. Welke blogs of websites volg je om op de hoogte te blijven?
www.dutchcowgirls.nl
www.bright.nl
http://youngmarketing.web-log.nl
www.dutchcowboys.nl
en natuurlijk www.cultuurmarketingprofessionals.nl 😉

6. Op welke manier ben je in je werk bezig met nieuwe en sociale media?
Omdat Het Lab Utrecht met diverse doelgroepen communiceert: kinderen, jongeren, ouders, theatermakers en theaterprogrammeurs en pers is het belangrijk om elke doelgroep in zijn/haar eigen omgeving op de hoogte te kunnen houden van de activiteiten. Voor de eerste groep is een besloten makers bijeenkomst bijvoorbeeld helemaal niet interessant maar het winnen van kaartjes via CJP wel.

Ik geloof sowieso erg in digitale communicatie. Het fijne ervan is: het is allemaal meetbaar! 
Met een paar klikken zie je wie je site bezoekt n.a.v. een post met link op bv. Facebook.

Ook het digitaliseren van bestaande media is hierbij belangrijk. Een voorbeeld: Afgelopen weekend stond ik met een publiciteitsstunt voor een voorstelling middenin Haarlem samen met acteurs mensen aan te spreken. Het Haarlems Dagblad kwam langs en plaatste maandag een mooi stukje met een kleurenfoto in de krant. Dat krantenartikel werd gescand en plaatste ik op Facebook. Van persoonlijk contact van de acteurs met ons publiek naar oude media naar digitaal naar social networks en daarop weer persoonlijke reacties vanuit onze professionele netwerk. Wat een breed bereik! Geweldig!

7. Wat is jouw toekomstvisie op het werkveld van de cultuur marketeer?
Er komen spannende tijden aan. Met het oog op de aangekondigde bezuinigingen zullen culturele instellingen vooral beoordeeld gaan worden op bereik en publieksaantallen. Daarin zal digitale media en het meten van diens resultaten ook een steeds belangrijkere rol gaan spelen.

Nieuwe digitale communicatiemiddelen worden aan de lopende band ontwikkeld. Sommigen overleven, anderen niet.  In het bepalen van de juiste mix moeten we risico’s nemen. Alleen door het uit te proberen en het steeds opnieuw te blijven meten kunnen we de ingrediënten bepalen. D.m.v. kleine pilots en experimenteren kom je er vanzelf achter welke cocktail je het beste op welk project kan loslaten.

Doelgroepen zullen steeds meer rechtstreeks aangesproken moeten worden. Er moeten vragen aan hen gesteld worden en hen vervolgens laten weten wat er met de antwoorden gebeurd.

Niet alleen de marketeer van een culturele organisatie speelt hierin een rol maar ook bv. de directie, medewerkers, en bv. kunstenaars. Digitale mond-tot-mond reclame zal het gevolg zijn. Daarnaast is, zoals al eerder gezegd, de dialoog met je doelgroepen essentieel. Op deze manier zullen doelgroepen zich steeds meer binden aan je merk en worden ze actieve deelnemer i.p.v. passieve volger.