door op 30-09-2010 14:56ARTIKEL

Twitter volger van de week: Ines Minten

1. Wie ben je en wat doe je?

Ines Minten. Freelance cultuurjournalist. Ik specialiseer me in interviews met en uitgebreide portretten van personen uit het ruime culturele veld. Momenteel doe ik dat bijvoorbeeld voor het Belgische cultuurblad Staalkaart. Ik schrijf ook theaterrecensies voor www.theatermaggezien.net en het Vlaamse Corpus kunstkritiek (in Nederland is er ook eentje).

2. Waarom ben je actief op Twitter en wat vind je er leuk aan?

Met Twitter ben ik begonnen uit nieuwsgierigheid. Ik ken behoorlijk wat geeks die me al een tijdje probeerden te overtuigen van het nut ervan. Het heeft even geduurd voor ik de smaak echt te pakken had, maar nu vind ik het leuk om (zij het vaak oppervlakkige) contacten te hebben met mensen die min of meer dezelfde interesses hebben als ik. Ook om informatie te delen vind ik Twitter een fantastisch instrument. Ik denk dat ik de voor mijn interesses meest relevante artikelen tegenwoordig vooral van Twitter pluk, meer nog dan rechtstreeks van blogs en sites.

3. Wat is de opvallendste / grappigste / leukste tweet die je afgelopen week of maand hebt gezien?
Ik herinner me niet bij wie ik de link heb gevonden, maar ze verwees naar dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=1iYElrdil-M&feature=related

4. Wie is jouw favoriete twitteraar?

Hangt een beetje af van het moment (wat ik op dat moment wil lezen en wat de twitteraars die ik volg op dat moment te melden hebben). Nuttige tips over social media heb ik al gekregen via @janseurinck. Hij stuurt ook geregeld interessante links door, net zoals @10000words, @therumpus, @zezunja en zovelen meer… Nog enkele media en individuele journalisten en recensenten die het volgen meer dan waard zijn: @cobracultuur, @apache, @kouters en @mensbrugghe. Enzovoort.

5. Welke blogs of websites volg je om op de hoogte te blijven?

www.rektoverso.be
www.10000words.net
www.apache.be
www.cobra.be
www.standaard.be
www.dereactor.org
http://markcloostermans.blogspot.com/
Enzovoort.

6. Op welke manier ben je in je werk bezig met nieuwe en sociale media?

Ik gebruik nieuwe en sociale media om op de hoogte te blijven van wat er zich afspeelt in mijn interessegebied, voor research, voor contacten…
Ik schrijf ook voor publicaties op het internet en probeer sociale media te introduceren (wat in de cultuurjournalistiek nog niet altijd even vanzelfsprekend verloopt, zeker niet in Vlaanderen).
Ik ben ondertussen ook nog volop bezig met alle mogelijkheden te ontdekken en uit te proberen.

7 Wat is jouw toekomstvisie op het werkveld van de cultuur marketeer?

De toekomst blijft altijd koffiedik kijken. Waar ik erg om bekommerd ben, is de toekomst van de kunstkritiek. Misschien niet helemaal wat jullie voor ogen hebben met deze vraag, maar wel iets waar ik een antwoord op weet te verzinnen. Je hoort vanuit allerlei hoeken dat het slecht gaat met de kunstkritiek. Media maken er geen plaats meer voor, of in elk geval veel te weinig, er zijn nauwelijks budgetten voor, jonge critici krijgen daardoor te weinig kansen om zich te ontwikkelen, wat de kwaliteit dan weer in het gedrang brengt.

Veel mensen verwijzen naar het internet als oplossing voor het probleem. Zolang er geen budgetten zijn, zullen nieuwe en sociale media onvoldoende soelaas brengen, vrees ik, want dan zal kwantiteit het altijd halen boven kwaliteit. Maar een degelijk medium dat professionele en ervaren critici een forum geeft, kan mooie en nieuwe dingen opleveren. Momenteel wordt het internet nog te veel gebruikt als digitaal papier. Wanneer journalisten/critici alle mogelijkheden van de virtuele ruimte willen exploreren, er mee beginnen te experimenteren en boeiende nieuwe vormen vinden om hun kritieken in te gieten, dan zijn we vertrokken, denk ik. Je ziet her en der kleine initiatieven ontstaan, je hoort dat mensen ermee bezig zijn, of er op zijn minst over nadenken, maar echt uit de startblokken zijn we nog niet. Dat alles samen zorgt er wél voor dat we niet alleen in penibele tijden leven voor kunstkritiek (en media in het algemeen) maar misschien ook wel in de boeiendste ooit. Is dat geen positieve noot om mee te eindigen?