door op 25-11-2010 11:39ARTIKEL

Twitter volger van de week: Marlies Booijink

1. Wie ben je en wat doe je?
Ik ben @marliesbooijink, 27 jaar, heb een marketing/communicatieachtergrond en ben nu trainee/beleidsmedewerker bij bureau Cultuur en Vrijetijd bij de Provincie Zuid-Holland. Ik focus me op actieve cultuurparticipatie: dat burgers op een actieve manier in aanraking kunnen komen met kunst en cultuur.

2. Waarom ben je actief op Twitter en wat vind je er leuk aan?
Twitter is een efficiënte manier om up-to-date te blijven van de vakgebieden waarin ik me interesseer. Ook maakt Twitter lijntjes kort (een vraagje voor @femkehalsema of @borisham) en verspreidt het snel goede initiatieven (#deschreeuw en #janofnee voor orgaandonatie).

3. Wat is de opvallendste / grappigste / leukste tweet die je afgelopen week of maand hebt gezien?
@Halinareijn tweette tijdens #deschreeuw: “When Churchill was asked to cut arts funding for the war he simply replied: ‘Then what are we fighting for?’”  Heel treffend.

4. Wie is jouw favoriete twitteraar?
@Dutchproblogger, omdat hij lekker bezig is bij nrc.next en @justusbruns. Justus ontwikkelde Times Square to Art Square: een fantastisch project dat de meest commerciële plek ter wereld wil veranderen in een kunstgalerie met de kracht van social media.

5. Welke blogs of websites volg je om op de hoogte te blijven?
Nrcnext.nl/columnisten voor originele en snelle columns, museummedia.nl & mediamatic.net omdat e-cultuur me boeit, dutchcowgirls.nl voor een leuke nieuwe media/marketing mix en ik schrijf zelf een blog.

6. Op welke manier ben je in je werk bezig met nieuwe en sociale media?
Een concreet voorbeeld: Provincie Zuid-Holland ontwikkelde in samenwerking met het Kunstgebouw, Erfgoedhuis Zuid-Holland en ProBiblio het cultuurme.nu: een website voor cultuureducatie. Leerkrachten zoeken eenvoudig in het lokale, regionale en provinciale aanbod op discipline en niveau. De site is opgezet zoals iens.nl, en leerkrachten kunnen reviews geven. Social media stimuleren zo een kwalitatief hoogstaand cultuureducatief aanbod.

7. Wat is jouw toekomstvisie op het werkveld van de cultuur marketeer?
Informatisering zorgt voor belangrijke veranderingen in de vormgeving van kunst. Meer informatie, media en community’s zorgen voor empowerment van de kunstbeoefenaar en meer concurrentie voor culturele instellingen. Hoe zorg je er als culturele instelling voor dat het publiek je toch vindt? Het is steeds belangrijker om een cultuurmarketeer in dienst te hebben, die met weinig middelen je doelgroep bereikt: bijvoorbeeld via social media.