door op 04-11-2010 15:51ARTIKEL

Twitter volger van de week: Wanda Zoet

1. Wie ben je en wat doe je?
Wanda Zoet, 29 jaar, theatermaker & schrijver. Ik heb een eigen bureau en ik doe van alles: ik werk als regisseur aan amateurtheatervoorstellingen, als dramaturg aan beeldende kunstprojecten en als tekstschrijver aan verschillende schrijfopdrachten – bijvoorbeeld over kunsteducatie of cultuurbeleid. Ook kan iemand mij inschakelen als eindredacteur of schrijfcoach. Op mijn website www.wandazoet.nl kun je meer lezen.

2. Waarom ben je actief op twitter en wat vind je er leuk aan?
Heel bewust ben ik begonnen te ‘twitteren’. Ik wilde mijn netwerk vergroten en mij beter profileren als theatermaker & schrijver. In het begin vond ik het maar niks: wat had ik nu te melden? En het kostte tijd. Pas toen ik met andere tweeps in gesprek raakte, mijn bijdrage kon leveren aan een discussie die mij raakte en enthousiaste volgers kreeg, vond ik het leuk. Nu ben ik verslaafd: met mijn smartphone kan ik overal iedereen volgen en over mijn eigen leven en werk berichten.

3. Wat is de opvallendste / grappigste / leukste tweet die je afgelopen week of maand hebt gezien?
Een leuke tweet vind ik een bericht waar ik om moet lachen, maar waar ik ook door aan het denken wordt gezet – bijvoorbeeld over mijn eigen vak. Zo twitterde theaterrecensent Wijbrand Schaap: “Journalisten die de reactie ‘goeie vraag!’ in hun interview laten staan zijn ongelooflijke ijdeltuiten.”

4. Wie is jouw favoriete twitteraar?
Femke Halsema lees ik graag. Ik vind het knap hoe zij de balans weet te vinden tussen zakelijke en informatieve tweets en berichten over haar privéleven. Natuurlijk is zij voor mij ook een goed kanaal voor berichten uit de politiek en de standpunten van een politieke partij waar ik zelf ook lid van ben.

5. Welke blogs of websites volg je om op de hoogte te blijven?
Websites die ik vaak bezoek zijn www.cultuurplein.nl, www.tin.nl, www.nrc.nl, www.tijdschriftlover.nl en www.eutopiainstitute.org. Er zijn meer culturele instellingen of tijdschriften die ik op internet opzoek. Volgen is echt niet het goede woord. Meestal zoek ik heel gericht naar de informatie die ik wil.

6. Op welke manier ben je in je werk bezig met nieuwe en sociale media?
Netwerken doe ik via mijn eigen website en via Linkedin, Facebook en Twitter. Ik onderzoek nog op welke manier ik mensen aan mij kan binden, hoe ik samenwerkingspartners kan vinden via deze kanalen en hoe ik mijn teksten en voorstellingen onder de aandacht kan brengen. Verder schrijf ik vaak voor websites.

7. Wat is jouw toekomstvisie op het werkveld van de cultuur marketeer?
Voor de cultuurmarketeer is het denk ik steeds belangrijker om op verschillende plekken tegelijkertijd te zijn. En snel te kunnen reageren. Een goed voorbeeld vind ik het Stedelijk Museum: toen ik een tweet stuurde dat ik overwoog dit museum te bezoeken, kreeg ik meteen een speelse en persoonlijke tweet terug, mét informatie over de openingstijden. Deze communicatie is niet gebonden aan bepaalde plaatsen of uren. Het zal steeds belangrijker worden om sectoroverschrijdend te denken en niet voor de hand liggende samenwerkingen aan te gaan. In onze (digitale) wereld vervagen de grenzen tussen landen, tussen disciplines, tussen hoge en lage culturen en tussen de private en publieke sector. Social media vormen echt een uitkomst om als cultuurmarketeer snel en overal je boodschap neer te leggen. Het loslaten van gebruikelijke groepen, soorten bezoekers et cetera is daarbij belangrijk. De cultuurmarketeer moet in beweging blijven! Ga niet stil zitten nu de financiële en politieke tijden tegenwerken.