CC / Flickr / Gary Knight
door op 17-12-2013 12:45ARTIKELMarketingcommunicatie

50% culturele sector zet seizoens- of jaarbrochure in

Eind oktober deed Cultuurmarketing een oproep om mee te doen aan een enquête over de inzet van print. De vragenlijst bestond uit 4 vragen en de mogelijkheid om eigen printuitgaven zoals een (seizoens)brochure, magazine, folder of programmaboek(je) in te sturen. Ruim 100 marketeers van culturele organisaties gaven gehoor aan deze oproep en ook ontvingen we digitaal en per post vele printuitgaven. 



De komende tijd besteden we in een aantal artikelen aandacht aan de resultaten, waarvan dit de eerste is. Ook zijn de resultaten gebruikt voor de invulling van het afsluitende grote print event op 23 januari. Deze dag bestaat uit presentaties van inspirerende sprekers en praktische workshops, zodat iedere cultuurmarketeer zijn of haar kennis van de inzet van print kan verhogen.

Eerste resultaten printonderzoek 2013
Ongeveer 70% van alle inzendingen was afkomstig van organisaties in de podiumkunsten branche zoals theaters, (pop)podia en gezelschappen. 15% van de inzendingen was afkomstig uit de erfgoed/beeldende kunst branche en nog eens 15% van overige culturele organisaties zoals festivals, centra voor kunst- en cultuureducatie en entertainment.

1branches

Seizoensbrochure koploper bij inzet print 

Bij de vraag een overzicht te geven van de printuitgaven die worden ingezet in de mediamix, blijkt de seizoen- en jaarbrochure koploper. 50% van de inzenders geeft aan dat een seizoens- of jaarbrochure wordt uitgegeven. Flyers worden door 20% van de inzenders ingezet. Ook programmaboekjes (10%) en magazines (10%) maken deel uit van de mediamix van culturele organisaties. De overige 10% bestaat onder andere uit affiches, folders en catalogussen.

1soort printuitgave

Erfgoed en beeldende kunst instellingen zetten duidelijk minder in op brochures dan de podiumkunsten. Voor deze instellingen is het gebruikelijker om folders en flyers uit te geven.

Oplage en frequentie
Wanneer we kijken naar de oplage en frequentie van printuitgaven, zien we dat 40% van de organisaties een oplage van 0 tot en met 5.000 per printuitgave heeft. Bovendien geeft maar liefst 65% van alle inzenders aan dat er slechts één keer per jaar een printuitgave wordt gemaakt.

Gemiddelde oplage van 20.000 seizoen- of jaarbrochures
De oplage van seizoens- en jaarbrochures verschilt, maar een kleine 30% geeft jaarlijks 20.001 tot en met 30.000 stuks uit.

De gemiddelde oplage bij een frequentie van één keer per jaar is iets meer dan 20.000 stuks. De gemiddelde oplage van een maandelijkse printuitgave is rond de 3.500 stuks. Grotere organisaties, met veelal een regionaal of landelijk bereik, hebben hogere oplages en brengen vaak maandelijks wat uit.

1oplage seizoens-jaarbrochures

In het volgende artikel besteden we onder andere aandacht aan de resultaten rondom de distributie en kosten van de inzet van print.

Reserveer nu voor het grote print event op 23 januari
Op donderdag 23 januari 2014 organiseert Cultuurmarketing het grote print event. Het doel is om door middel van kennisuitwisseling het rendement van printuitgaven te verhogen.

Reserveer nu

Onder de inzenders van de enquête vergeven we twee vrijkaarten (t.w.v. €270) voor het grote print event op 23 januari. De winnaar is Stijn Mertens van W2 Poppodium, gefeliciteerd!

foto

 

Photocredits