Online structuur vinden voor culturele organisaties

De voordelen van een social media contentkalender

#Contentmarketing
14 dec 2015

Alleen al binnen online marketing heb je tegenwoordig oneindig veel mogelijkheden om je verhaal te vertellen. Het is dan ook een hele klus je content goed te organiseren en in te plannen. In dit artikel lees je hoe een contentkalender van toegevoegde waarde kan zijn in jouw contentstrategie.

Door Iris van Korven

Fotografie

Pixabay (Pexels)

Wa ga je posten, wanneer, op welke kanalen en wat zijn de gewenste resultaten? Een beetje structuur kan je veel tijd besparen en is misschien wel het eenvoudigst vorm te geven via een social media contentkalender.

Wat is een contentkalender?

Wat een contentkalender is, zegt de naam zelf eigenlijk al: het is een kalender waarin je een overzicht bijhoudt van alle content die je van plan bent te publiceren. Het kan handig zijn om dit overzicht in je hele marketingcommunicatiestrategie door te voeren, maar zo’n kalender is in de meeste gevallen vooral handig voor social media. Dat onderdeel in de marketingcommunicatiemix is immers het meest omvangrijk en gebruik je waarschijnlijk het meest frequent.

Waarom heb ik een social media contentkalender nodig?

Het uiteindelijke doel van de social media contentkalender is natuurlijk dat je effectiever te werk gaat en tijd bespaart. Daarnaast zijn er nog veel andere redenen die de noodzaak van een contentkalender illustreren. Allereerst geeft zo’n kalender je een goed overzicht van de content die je de komende tijd gaat delen. Je weet van tevoren wat je gaat plaatsen, dus ervaart op het laatste moment geen stress. Die stress ontneem je jezelf ook omdat je de content van tevoren al kunt voorbereiden en je door de kalender gedwongen wordt voortdurend te communiceren over je geplande content.

Daarnaast stimuleer je door continuïteit en regelmaat ook engagement bij je publiek. De structuur die jij aanbrengt in je planning zal ook bij het publiek merkbaar zijn en worden gewaardeerd. Ze weten zo immers beter wat ze van je kunnen verwachten en zullen eerder geneigd zijn bij je organisatie terug te keren. Ten slotte ga je door het plannen van content bewuster nadenken over de relevantie ervan.

Een contentkalender helpt je valkuilen omzeilen

Anderzijds kun je met een social media contentkalender ook een heleboel valkuilen omzeilen. Afhankelijk van de tool die je gebruikt, kun je met de social media contentkalender goed monitoren waar je publiek interesse in en behoefte aan heeft. De cijfers spreken niet uit de kalender op zich, maar door je statistieken naast je kalender te leggen, kun je wel makkelijker achterhalen welke soorten content wel en welke niet goed werken op de verschillende social media die je inzet. Op basis daarvan pas je je content aan en plan je die weer in via de contentkalender.

Zo wordt de kans dat je content slecht presteert steeds en weinig engagement teweegbrengt steeds kleiner. Ook mis je nooit belangrijke data en is je gedrag op verschillende social media goed uitgebalanceerd, simpelweg omdat je er van tevoren bewust over na hebt gedacht.

Sunrise was een voorbeeld van een programma waarmee je een contentkalender kunt vormgeven en waarin je tegelijkertijd je persoonlijke activiteiten kunt inplannen. Deze tool is inmiddels niet meer te gebruiken, maar er zijn genoeg alternatieven.

Hoe geef je de social media contentkalender vorm?

Voordat je je kalender kunt gaan invullen, moet je voor jezelf vaststellen hoe deze eruit moet zien. Er zijn een aantal onderdelen die onmisbaar zijn in je kalender. Het gaat dan bijvoorbeeld om:

  • de titel, het onderwerp, de boodschap: geef deze versimpeld weer zodat je collega’s intern ook inzicht krijgen in je plannen.
  • de datum en het tijdstip voor publicatie.
  • het type content: platte tekst, een afbeelding, video of infographic.
  • het medium of kanaal waarop je de content publiceert.
  • het doel van de post, evenals de doelgroep waarvoor het bericht is bedoeld.
  • het budget voor het plaatsen van advertenties, mits je dat tot je beschikking hebt.
  • metadata, tags en key words die essentieel zijn voor de vormgeving van de post.

Vervolgens kun je stap voor stap gaan bepalen hoe je de social media contentkalender gaat vormgeven:

  1. Stel vast welke soorten content je wil delen
  2. Stel vast via welke distributiekanalen je de content wil verspreiden
  3. Stel concrete doelen – wat moet de content die je via social media verspreidt op termijn opleveren?
  4. Maak een indeling voor je contentkalender – zet je agenda, doelen, soorten content distributiekanalen tegen elkaar af in het programma waarmee je je kalender gaat vormgeven
  5. Vul de kalender in
Voorbeeld van een social media contentkalender in Excel.

Je kunt de contentkalender aan de hand van verschillende programma’s vormgeven, zoals speciale agendatools als Google Calendar, Asana en Thunderbird. Social mediatools als Hootsuite, Apostle, Tweetdeck en Clipit kunnen ook uitkomst bieden. Zelfs Excel kan in principe een uitstekend programma zijn om structuur mee aan te brengen in je social mediaplanning. De vorm doet er niet toe, het gaat erom dat de contentkalender jou als marketeer de structuur geeft die je nodig hebt.

Delen met anderen?