Fotocredit: Flickr/cc/sophie & cie
door op 02-12-2014 08:10ARTIKELOnline marketing

Vijf veelgemaakte fouten in e-mailmarketing

E-mail is nog steeds één van de meest krachtigste middelen van de marketingcommunicatiemix. Belangrijk dus om te weten hoe je email zo effectief mogelijk kunt inzetten voor jouw organisatie. In dit artikel delen we vijf veel voorkomende fouten in e-mailmarketing.

Vrijwel alle culturele organisaties maken gebruik van e-mail om (potentiële) bezoekers te bereiken. Voorbeelden zijn de wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrieven en service mails voor en na afloop van bijvoorbeeld een concert of voorstelling. Vaak effectieve manieren om bezoekers te informeren over aankomende voorstellingen of ander interessant nieuws, maar ook om te achterhalen wat deze bezoekers van een voorstelling vonden. Probeer deze vijf veelvoorkomende fouten te vermijden om ervoor te zorgen dat lezers jouw nieuwsbrieven en service mails blijven lezen.

1. Verstuur geen mailing zonder duidelijk doel
Wanneer je een mailing gaat versturen, zorg er dan altijd voor dat er een duidelijk doel voor deze mailing is gesteld. Organisaties maken vaak de fout om een nieuwsbrief of service mail te versturen, omdat het nou eenmaal zo gepland staat. Een doel is bijvoorbeeld om een X aantal kaarten te verkopen naar aanleiding van de mailing.

Een duidelijk geformuleerde doelstelling zorgt ervoor dat je gerichter te werk kunt gaan en na afloop ook het succes van de campagne kunt bepalen. Deze kennis kun je ook weer toepassen op campagnes of mailings die je in de toekomst wilt inzetten.

2. Maak je mailing niet te lang
Een grote valkuil: je hebt veel interessante informatie en nieuwtjes over een project, concert, voorstelling etc. die je graag wilt delen met je lezers. Dit resulteert in een ontzettend lange e-mail die voor lezers minder aantrekkelijk om te lezen is. Zorg er dus voor dat je alleen het belangrijkste, interessantste en meest spraakmakende nieuws presenteert.

Over het algemeen geldt: hoe verder onderaan de nieuwsbrief, hoe minder clicks de links genereren. Het is echter wel belangrijk om rekening te houden met je doelgroep en de abonnees op je nieuwsbrief lijst. Zo is het bij een campagne naar een grote groep ontvangers met diverse interesses belangrijker om de lengte scherp in de gaten te houden dan bijvoorbeeld bij een mailing naar een kleine lijst van mensen met een overeenkomstige specifieke interesse.

3. Verstuur geen onpersoonlijke mailing
Je kent ze vast wel: mailings met de aanhef “Beste lezer” of “Beste bezoeker”. Niet persoonlijk dus. Lezers waarderen het wanneer zij op een persoonlijke manier worden aangesproken. Zorg ervoor dat de naam van de lezer in de mailing wordt verwerkt. Het is mogelijk om nog een stapje verder te gaan in de personalisatie van je mailings door te segmenteren en te verwijzen naar voorstellingen, concerten of exposities die ze eerder bezocht hebben.

Of verstuur een automatische verjaardagsmail met een leuke boodschap of een kortingscode. Dit geeft lezers het gevoel dat je aan ze denkt en dat je betrokken bent.

4. Verstuur een mailing niet op ongepaste momenten
Het is verstandig om door statistieken van vorige campagnes te achterhalen wanneer jouw doelgroep meestal hun emailberichten leest. Waarschijnlijk zal een groot gedeelte van de doelgroep overdag werken. Het kan daarom verstandig zijn om ervoor te kiezen om jouw mailing vroeg in de avond of in het weekend te versturen. Omdat zij zich dan in de privésfeer bevinden en niet tijdens werktijd, is de kans groter dat zij hun mail zullen lezen en echt aandacht kunnen besteden aan de mailing. Wees niet bang om te testen op welk tijdstip en op welke dag je de mailing het beste kunt versturen.

5. Verstuur niet te vaak een mailing
Een veelgemaakte fout is om te vaak mailings te versturen. Wanneer je dit doet, zullen mensen minder vaak het bericht openen of misschien zelfs markeren als spam. Het is wel belangrijk om te onthouden dat relevantie altijd voor frequentie gaat. Er zijn talloze momenten denkbaar waarop een extra mailing loont. Door te meten of ontvangers de extra mailing ook echt relevant vonden (bijvoorbeeld door het afzetten van opening-, click- en/of conversiepercentage tegen reguliere mailings), evalueer je het effect.

 

Fotocredit: Flickr

Geschreven door Nikki van Stipdonk