Movers & Shakers Vera Seriese
door op 14-04-2015 11:04ARTIKELHuman

Vera Seriese van Het Nationale Toneel pleit voor meer samenwerking

Vera SerieseVraag jij je ook wel eens af wie de nieuwe gezichten zijn bij de vacatures die je voorbij hebt zien komen? Welke cultuurmarketeers beginnen aan een nieuwe uitdaging? In Movers & Shakers interviewen we maandelijks een cultuurmarketeer over zijn of haar nieuwe baan, verwachtingen en visie op cultuurmarketing. Deze keer een interview met Vera Seriese, sinds april medewerker Marketing & Communicatie bij Het Nationale Toneel in Den Haag.  

Vera Seriese (29) is een cultuurmarketeer die gelooft in samenwerking. Na haar opleiding Communicatie (HBO) en masteropleiding New Media & Digital Culture (WO) heeft Vera vijf jaar met veel plezier voor Theaters Diligentia & PePijn in Den Haag gewerkt.  De projecten en werkzaamheden bij een theater hebben haar veel inzichten opgeleverd, bijvoorbeeld over hoe de communicatie verloopt tussen impresariaat of gezelschap en een theater:

“Marketeers van theaters en impresariaten of gezelschappen werken met volle overtuiging om het juiste publiek te bereiken, maar dit lukt lang niet altijd. Dit heeft tot gevolg dat producties worden teruggetrokken, artiesten voor een lege zaal spelen of in het ergste geval: er alleen nog maar ‘veilig’ geprogrammeerd wordt.”

Vera vindt het jammer om te zien dat er vaak gewezen wordt naar het wegblijvende publiek en het veranderende consumentengedrag, in plaats van naar wat de cultuursector zelf kan veranderen.

Volgens Vera zullen bijvoorbeeld aanpassingen in de manier waarop er gecommuniceerd wordt, intern maar ook tussen theaters en impresariaten of gezelschappen, al veel doen. Meer over haar visie op samenwerking kan je lezen in het statement dat Vera in haar tijd bij Theaters Diligentia & PePijn heeft geschreven, samen met andere marketeers in de sector. 

Je bent onlangs van baan gewisseld. Wat was je grootste motivatie om bij Het Nationale Toneel te gaan werken?

Als marketeer creëer je de juiste omstandigheden voor het vertellen van verhalen.

Dat ik nu de kans heb om bij een gezelschap te werken. Ik denk dat dit een heel andere dynamiek met zich meebrengt dan werken in het theater. En het biedt de kans om vanuit een, voor mij nieuw, uitgangspunt naar de samenwerking met de theaters te kijken. Ik weet uit ervaring waar de behoeften van theaters liggen, en dat neem ik weer mee.

Het Nationale Toneel

Waar ga je je vooral mee bezig houden? En waar kijk je het meeste naar uit?

Het Nationale Toneel is een club die verhalen vertelt, aan en over mensen van deze tijd. Zij staan middenin de samenleving en merken ook dat de sector aan verandering onderhevig is. Dat vraagt om zelfreflectie en daarin hebben we elkaar gevonden.

Ik houd me in de functie van marketing & communicatie specialist bezig met het creëren van de juiste omstandigheden voor het vertellen van die verhalen. Zorgen voor goede en passende communicatie op alle fronten (intern, richting de theaters, maar ook richting het publiek) wordt een belangrijk uitgangspunt.

Ik kijk erg uit naar deze samenwerking en heb veel zin on me – met een frisse blik – in de toneelwereld te verdiepen.

Wat hoop je te bereiken voor Het Nationale Toneel?

Ik wil de mooie verhalen die het Nationale Toneel vertelt bij een breder publiek bekend maken. Binnen Den Haag, maar natuurlijk ook landelijk.

Als mensen de tijd en aandacht hebben voor een 5 uur durende House of Cards-marathon op Netflix, zouden ze op zijn minst de theatermarathon Genesis in het nieuwe Zuiderstrandtheater eens een kans moeten geven. Hierbij geloof ik overigens wel in relevantie en een gerichte en persoonlijke benadering van je doelgroep.

Daarnaast wil ik de communicatie met de theaters verbeteren. Bijvoorbeeld door verwachtingen te managen en de inhoud (het verhaal achter een voorstelling) zo goed en concreet mogelijk over te brengen, zodat dit voldoende handvatten biedt voor de theaters.

Het Nationale ToneelHet Nationale Toneel

Wat fascineert je momenteel het meest in het vakgebied?

Wat me altijd heeft gefascineerd is de kracht van cultuur: er is zoveel moois te horen en zien, dat op zijn beurt ook op zoveel manieren van positieve invloed is op de maatschappij.

Waar ik me tegelijkertijd over verbaas in het vakgebied is dat we de potentie van dit mooie ‘product’ in veel gevallen nog niet optimaal weten te benutten. Er zijn zoveel aanknopingspunten, klantgegevens en CRM-tools om je publiek perfect te kunnen bedienen, waar lang niet altijd gebruik van wordt gemaakt.

Gelukkig groeit het besef dat de ‘massacommunicatie’ echt verleden tijd is en dat we – op alle fronten – van ‘zenden’ naar ‘dialoog’ gaan.

Welke (marketing)trends en/of ontwikkelingen vind je momenteel het meest belangrijk voor de cultuursector?

Om te beginnen is dat de wetenschap dat marketing verder gaat dan posters plakken en flyers neerleggen. Ik denk dat er in het gebruik van overkoepelende systemen en digitalisering, maar ook in houding en gedrag, nog heel wat stappen te maken zijn. Het leuke is dat deze (mede door collectieven zoals Cultuurmarketing) sectorbreed steeds meer en sneller worden gezet.

De kracht van collectiviteit wordt steeds meer gezien, waardoor er nieuwe initiatieven en interessante samenwerkingen ontstaan. Ook zie je dat er langzaamaan wordt gebroken met bestaande theaterconventies: instellingen durven met een nieuwe en frisse blik naar de sector te kijken. Een goede ontwikkeling, naar mijn mening, omdat er wordt geluisterd naar de veranderende behoeften van de consument.

 

Tot zover het interview met Vera Seriese. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook recentelijk van baan is gewisseld en graag zijn of haar verwachtingen wil delen? Tip ons via mail of Twitter.

Movers & Shakers wordt mede mogelijk gemaakt door AdresData, de meest volledige en actuele culturele adressendatabase.

Fotocredit: Vera Seriese / Het Nationale Toneel