308870_291404250899584_133086263398051_933233_1378358996_n
door op 13-12-2010 10:24ARTIKELOnline marketing

Verslag cursus sociale media strategie en implementatie (dag 2)

De cursisten van de 2 daagse cursus sociale media strategie en implementatie zijn de afgelopen twee weken met 1 medium specifiek aan de slag gegaan. Tijdens de tweede dag van deze cursus is het doel: zoveel mogelijk kennis, ideeën en ervaringen verzamelen en delen. Wat heb je gedaan? Hoe heb je dat gedaan en wat waren de reacties daarop? Verder komen de stappen 4 t/m 8 voor het ontwikkelen van een sociale mediastrategie aan bod en pitchen de cursisten de eindopdracht.

In de stappen 4 t/m 8 wordt er dieper in gegaan op het bereiken van publiek, het managen van een community en het meten van resultaten. Iedere groep werkt de sociale media strategie verder uit volgens het door de groep opgestelde format. Het concept wordt uitgewerkt in een plan die de strategie beschrijft.

Pitchen
Iedere groep pitcht in 5 minuten de sociale mediastrategie. De rest van de groep neemt de rol aan van opdrachtgever en stelt kritische vragen.

Koninklijke Schouwburg
De groep kwam met de volgende ideeën voor de Koninklijke Schouwburg.
De doelstelling is traffic genereren naar de website door Facebook effectief in te zetten. Om een beter beeld te krijgen van de doelgroep zijn er persona’s gemaakt: Suus heeft een succesvol gezin, een bakfiets, smartphone en zit af en toe op Facebook en haar man twittert. De hamvraag voor de sociale media strategie: Hoe krijg je Suus zo ver om naar de fanpage te komen? Ze is al hartstikke druk.Om dit te bereiken dacht de groep onder andere aan advertenties op Facebook en een speciaal ingerichte landingspagina op Facebook.

NTR – cultuur
De NTR zou volgens de groep de doelgroepen moeten splitsen in jazz/soul/pop en  de meer klassieke kant klassiek/opera/dans. Op de sociale media zou unieke content moeten komen te staan zoals voorbeschouwingen, tips van bekende presentatoren of artiesten, maar ook prijsvragen en acties. Dus content die niet op tv wordt uitgezonden, maar alleen exclusief op de sociale media. Het publiek wordt bereikt via advertenties, affiches en een mash-up pagina op de website waar alle sociale media worden samengebracht. Er wordt ook gedacht aan co-creatie, door publiek op bijvoorbeeld festivals ter plekke op te roepen om verslag te doen, misschien door flipcams mee te geven. Een punt om nog over na te denken is het managen van de co-creatie.

De ideeën zijn er in ieder geval en ook de eerste opzet voor een sociale mediastrategie is gemaakt. Nu zullen de organisaties het verder moeten finetunenen en uitvoeren.

Bekijk foto’s van deze twee cursusdag op Facebook en lees het live verslag op Twitter.

Nieuw cursusseizoen
Ook in 2011 is deze cursus sociale media strategie en implementatie weer te volgen. Andere cursussen die we aanbieden:

08 februari – Zoekmachine optimalisatie
22 februari – online adverteren
08 mart – social media let’s get started
22 maart – sociale media strategie en implementatie

Meld je aan via het online aanmeldformulier.

Geschreven door Mylene Dekker