5 succesvolle Facebook campagnes in cultuurland

21 okt 2014

Door redactie

Fotografie

Flickr / Rijksmuseum / De Nieuwe Wildernis / North Sea Jazz / CJP / Solar Weekend

Hoe succesvol is cultuur op Facebook? In de afgelopen weken vertelden we je al over de nieuwe mogelijkheden van Facebook adverteren en de veelgemaakte fouten. In dit artikel kijken we naar vijf culturele organisaties die Facebook (en Facebook adverteren) succesvol hebben weten in te zetten.  

1. De succesvolle groei van het Rijksmuseum

Het Rijksmuseum is het grootste en belangrijkste museum van Nederland. Het museum biedt in ruim 200 zalen een overzicht van de Nederlandse kunst en geschiedenis. Na 10 jaar verbouwen, renoveren en restaureren is het Rijksmuseum in 2013 heropend.

Tot 2012 maakt het Rijksmuseum nauwelijks gebruik van Facebook en had de Facebookpagina 38.000 likes. In 2013 werd het doel gesteld om 2.000.000 bezoekers te bereiken. Om dit te bereiken werd de social media strategie nieuw leven ingeblazen.

Er werd een campagne bedacht die aftelde naar de opening op 13 april 2013. Op Facebook werd er 99 dagen lang elke dag een update geplaatst over een voorwerp of kunstwerk uit de collectie van het Rijksmuseum.

Bij de heropening van het Rijksmuseum, was het aantal likes van 38.000 gegroeid naar 116.000. Momenteel heeft het Rijksmuseum 232.726 likes. Lees hier meer over de Facebook strategie van het Rijksmuseum.

2. De Nieuwe Wildernis scoort met Facebook ads

De Nieuwe Wildernis is de grootste natuurfilm die ooit in Nederland is gemaakt. De film speelt zich af in de Oostvaardersplassen, een natuurgebied onder de rook van Amsterdam. Met meer dan 600.000 bezoekers is de film één van de best bezochte films van 2013.

Facebookpagina De Nieuwe Wildernis

Facebook speelde een belangrijke rol in de marketingcampagne van de film. Door een beperkt marketingbudget werd er gekozen voor adverteren op Facebook. Er werden drie verschillende campagnes opgezet. De eerste campagne werd ingezet op een breed publiek waarin geattendeerd werd op het uitkomen van de film. De campagne bereikte uiteindelijk 200.000 mensen.

De tweede campagne werd juist ingezet op een specifiekere doelgroep en bereikte 171.553 mensen. Bij de derde campagne werd opnieuw gekozen voor een bredere doelgroep en het uiteindelijk bereikt bedroeg 450.000 mensen.

Nog steeds worden er dagelijks berichten geplaatst op de Facebookpagina om de opgebouwde community te onderhouden. Deze strategie blijkt te werken: de pagina heeft inmiddels 52.651 likes en er vindt veel interactie plaats met de community door onder andere teasers voor de nieuwe film en winacties. Lees hier meer over deze case.

Op donderdag 30 oktober geeft Daan Dobber, die zich bezig heeft gehouden met de Facebook strategie van De Nieuwe Wildernis, twee workshops: aan de slag met Facebook adverteren (voor beginners) en de workshop voor gevorderden haal meer uit Facebook adverteren (voor gevorderden).

3. Het grote organische bereik van North Sea Jazz

North Sea Jazz is het evenement waar in drie dagen het verleden, heden én de toekomst van de jazz langskomen in Ahoy Rotterdam. Naast die stevige basis van jazz komen veel genres voorbij, zoals blues, soul, funk, hiphop, world, pop en nog veel meer. Er treden bekende namen op zoals Ella Fitzgerald, Paul Anka en Alicia Keys, maar er is ook ruimte voor nieuw talent.

North Sea Jazz maakt gebruik van een uitgebreide communicatiemix waarvan online communicatie een belangrijk onderdeel is. Zo maakt North Sea Jazz sinds 2010 gebruik van Facebook. Deze pagina blijkt met 60.524 likes erg goed vindbaar te zijn voor het grote publiek.

North Sea Jazz Festival

De organisatie maakt op Facebook gebruik van zowel betaalde als niet-betaalde statusupdates. Promoted posts worden ingezet om een groter gedeelte van de doelgroep te bereiken. En met een bereik van ruim 45.000 mensen blijkt dit erg succesvol te zijn. Niet betaalde statusupdates blijken echter ook veel mensen te bereiken: het grootste organische bereik bleek 55.616 mensen te zijn.

Junior van der Stel (North Sea Jazz)

North Sea Jazz bereikt veel mensen door statusupdates met daarin afbeeldingen of playlists, maar zeker ook met winacties.

4. De populariteit van CJP

Het Cultureel Jongeren Paspoort is de pas waarmee Nederlandse jongeren (tot 30 jaar) korting krijgen op culturele activiteiten zoals films, concerten, theater en musea of korting op abonnementen zoals tijdschriften en kunstuitleen. CJP is de grootste jongerenorganisatie van Nederland: 550.000 middelbare scholieren en 170.000 personen tussen de 18 en 30 jaar oud zijn pashouder.

CJP is online erg actief en blijkt de doelgroep goed te kunnen bereiken. De website van CJP heeft 300.000 unieke bezoekers per maand. Daarnaast heeft de Facebook strategie van CJP duidelijk zijn uitwerking gehad. De berichten van CJP bereiken maandelijks 480.000 personen op Facebook en de teller van het aantal likes staat op 32.565. Op Twitter heeft CJP 6.266 volgers.

CJP zet op Facebook ‘promoted updates’ in om ervoor te zorgen dat de content een grotere doelgroep bereikt. Hierdoor bereikt CJP 480.000 personen per maand op Facebook met een advertentiebudget van €500,00 per maand.

Maar CJP gaat bij Facebook vooral uit van edgerank en probeert daar statusupdates op aan te passen, zodat zoveel mogelijk van deze updates de doelgroep bereiken. Lees hier meer over de Facebook strategie van CJP.

5. De verschillende technieken van Solar Weekend

Solar Weekend is een kleurrijk en creatief cross-over festival dat jaarlijks plaatsvindt aan de Maasplassen in Roermond. Op Facebook heeft de Solar pagina meer dan 50.000 likes.

Solar Weekend

Volgens Solar is het van belang om de doelgroep met de juiste tone of voice aan te spreken. Daarom is het belangrijk om je doelgroep te kennen en het taalgebruik hier op aanpassen in elke communicatie-uiting, zeker op Facebook. Onderdeel hiervan is de interactie aangaan met alle personen die reageren op statusupdates. Opmerkingen en vragen dienen beantwoord te worden, maar in discussie gaan met fans is uit den boze.

Zelf maakt Solar ook gebruik van ambassadeurs, die de posts delen en verspreiden onder hun netwerk, wat automatisch een groter bereik genereert. Een andere techniek waar Solar gebruik van maakt is het opbouwen van een spanningsboog. Zo kan je aankondigen dat er binnenkort een belangrijke mededeling volgt, vervolgens een dag later de mededeling posten met een call to action, dit vervolgens nog eens herhalen en een dag later mensen bedanken voor deelname.

Ten slotte blijken partnerships ook een belangrijk element in de Facebook strategie. Om de naamsbekendheid verder te vergroten, heeft Solar samengewerkt met een campingwinkel uit Brabant. De winkel sponsorde Solar maar liefst 6.000 waterpistolen, in ruil voor promotie op Facebook. Met de waterpistolen probeerde Solar om het record van het grootste watergevecht van Nederland op haar naam te schrijven. Lees hier meer over de case van Solar Weekend.