door op 15-11-2009 15:16ARTIKELMarketingcommunicatie

Waarom lijkt de marketing van alle musea zo op elkaar?

Een van de beste marketingcampagnes van de afgelopen jaren, in mijn ogen, is die van de Hermitage. Neem bijvoorbeeld de Abri-poster waarop de voordelen van de Hermitage opgenoemd worden: Kersverse koffie, rustig lezen, bijzondere winkels… In plaats van de presentatie van een expositie, gaat het om de presentatie van een ervaring. Het contrast is in één keer duidelijk als de Hermitage-poster naast een traditionele poster geplaatst wordt, in dit geval die van het Centraal Museum in Utrecht voor hun expositie Beyond the Dutch.BTD-campagnebeeld web-0

hermitage9groot

Gisteren had ik het genoegen om de bedenker van de Hermitage-campagne te ontmoeten. Paul Mertz is al decennialang actief in de Nederlandse marketingwereld en heeft zich vaak bezig gehouden met marketing in de culturele sector. Inmiddels is hij gepensioneerd, maar doet hij nog steeds werk voor bijvoorbeeld musea. De campagne van de Hermitage is hier een voorbeeld van.

Paul vertelde me uitgebreid over zijn visie op de marketing van musea en zijn jarenlange ervaring hiermee. Dit was zeer leerzaam. Al in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw experimenteerde hij met andere vormen van museale marketing, veel meer gericht op het individu en de ervaring. Minder schreeuwen en meer vorm en inhoud mooi combineren om het publiek iets waardevols te presenteren.

Ik vind de gemiddelde marketingcampagne van musea niet lelijk. Wat ik me afvraag, alleen, is waarom zoveel van deze campagnes op elkaar lijken. De meeste musea worstelen met bezoekersaantallen. De Hermitage zit meestal helemaal vol. Dat komt vast niet alleen door het werk van Paul Mertz, maar wat me vooral opvalt bij de Hermitage is dat ook het café en de winkel er bijna altijd vol zitten. Daarin zie ik wel een verband met de campagne die insteekt op dat het museum zoveel meer is dan een mooie collectie.

Ik heb allerlei theorieën over waarom de meeste museumcampagnes op elkaar lijken, maar ik ben benieuwd naar hoe andere mensen dit ervaren. Denk ik als relatieve buitenstaander te makkelijk over de marketing van musea, of is het tijd dat musea zich in hun marketing meer gaan proberen te onderscheiden van elkaar?

Geschreven door Jasper Visser