door op 01-10-2008 09:42ARTIKELOnline marketing

Waarom musea sociaal moeten worden op internet

We schreven het hier al over theatergezelschappen, maar nu heeft Sebastian Chan het ook gezegd over musea: wordt sociaal op het internet. Op nu.nl was gisteren een artikel te lezen over de komst van Chan naar het Nationaal Museumcongres in Nederland.

Chan is digitaal expert bij het Powerhouse musum in Sydney, een van de eerste musea die hun collectie ook digitaal lieten zien. Dit doen ze bijvoorbeeld op Flickr waar foto’s van hun collectie te zien zijn. Volgens Chan moeten alle musea hun collectie digitaal verplaatsen naar de plaatsen waar de mensen zijn. Deze plaatsen zijn in Nederland bijvoorbeeld YouTube, Flickr en Hyves. Door (delen van) collecties niet alleen op je eigen website te publiceren, maar ook op de bovenstaande netwerksites komen veel meer mensen in aanraking met jou producten. Het is immers veel makkelijker om datgene wat je wilt delen naar de mensen toe te brengen op plekken waar ze toch al zijn, dan te proberen om ze naar je eigen site te trekken. Wellicht kan ik dit goed duidelijk maken met een muziekvoorbeeld. Als jij een leuk liedje hebt gehoord op de radio, ga je dit opzoeken op internet. Vanaf de site van bijvoorbeeld 3FM wordt je doorverwezen naar de MySpace pagina van de artiest. Daar luister je een aantal nummers en bekijk je wat foto’s. Nu heb je genoeg gezien en gehoord om te beslissen of je een concert gaat bezoeken of de CD of losse liedjes koopt. Bij musea werkt het net zo. Ik ben potentieel geinteresseerd en wil dan eerst wat bekijken, zoals foto’s of video’s. Wanneer ik dit gelijk vindt op de plek waar ik mij bevindt, zoals Hyves of YouTube en mijn interesse blijft aan of wordt groter, zal ik besluiten om de expositie of het museum te bezoeken.

Zoals Chan ook aangeeft houden veel musea hun collectie ‘geheim’ en zijn ze huiverig om delen van collecties online te publiceren. Ook het onderzoek ‘de virtuele cultuurbezoeker‘ waar we eerder over schreven, laat dit zien. Musea en andere kunstinstellingen zijn vaak bang dat mensen de content alleen op internet kijken en daarna nooit daadwekelijk een bezoek brengen. Zoals ik net probeerde uit te leggen, is dit niet het geval. De behoefte aan een bezoek verdwijnt niet, maar door de overvloed aan veel keuze en weinig tijd van veel mensen, kiezen zij ervoor eerst online te bekijken of een bezoek de moeite waard is. In het gunstigste geval doen ze dit op de site van het desbetreffende product, maar beter is het nog als ze meer content kunnen vinden op de sociale netwerk sites waar zij zich op bevinden. Dit kan relatief simpel door bijvoorbeeld foto’s te plaatsen op Flickr, video’s te plaatsen op YouTube en een Hyves pagina te maken waar je blogt en vrienden maakt met mensen die wat jij te bieden hebt, interessant vinden. Er is uiteraard nog veel meer mogelijk, maar dit is een goed begin. Mensen hebben veel meer manieren om in aanraking te komen met jou content en je ziet heel duidelijk welke mensen interesse hebben. Wanneer je actief met Hyves bezig bent en de mensen ook echt wat te bieden hebt zoals nieuwsberichten of extra foto’s of video’s, heb je er een ‘mailinglist’ bij. Het voordeel hiervan is dat deze mensen ook echt geinteresseerd zijn in jou product. De volgende stap is natuurlijk om dit te integreren in je hele communicatiestrategie. Daarover zal ik later meer schrijven. Voor de mensen die vrijdag naar het Nationaal Museumcongres gaan, zou ik zeggen, ga zeker even naar de lezing van Sebastian Chan. Dat wordt een inspirerende sessie. Wanneer dit niet haalbaar is: Sebastian schrijft op zijn blog ook over digitale media en musea.

Photocredits: G-Rome

Hilde Smetsers

Geschreven door Hilde Smetsers

Hilde Smetsers is mede-oprichter en directeur van Cultuurmarketing. Het is Hildeā€™s missie om de kunst- en cultuursector te versterken.