Influencer marketing influencers
door op 24-01-2019 10:30ARTIKELMarketingcommunicatie

Wat influencers & instellingen ons kunnen leren over influencer marketing

Wat kunnen we leren van influencers én instellingen die influencers inzetten bij hun marketingstrategie? Een hele hoop, zo bleek uit onze inspiratiemiddag over influencer marketing. Kon je er niet bij zijn? Niet getreurd, want voor het gemak zetten we de belangrijkste lessen nog eens voor je op een rij!

Op 29 november 2018 organiseerden we in samenwerking met Thirty Shots (een initiatief van Buro Dertig en My Daily Shot of Culture) een inspiratiemiddag over influencer marketing in de culturele sector. Influencer marketing en de culturele sector zijn een match made in heaven en in deze bijeenkomst kwamen beide kanten van de medaille aan het woord: culturele instellingen en influencers zelf.

Bij influencer marketing worden bloggers, vloggers en Instagrammers ingezet om het verhaal van een organisatie te vertellen en op die manier een (nieuwe) doelgroep te bereiken. Behoefte aan wat meer informatie over influencer marketing? Lees dan hoe je met influencer marketing aan de slag gaat en welke verschillende soorten influencers er eigenlijk allemaal zijn.

Les 1: authenticiteit boven alles

Opvallend: vrijwel alle sprekers haalden tijdens de inspiratiemiddag het grote belang van authenticiteit aan. De influencer moet oprecht interesse hebben in en enthousiast zijn over datgene waar hij of zij voor wordt ingezet. Ook Mila Stolk, online marketeer bij Boijmans van Beuningen benadrukt dit belang: “Authenticiteit en de juiste match is voor ons heel erg belangrijk. Betrek mensen die interesse hebben in en actief betrokken zijn bij je instelling of merk, zodat je op die manier offline en online ambassadeurs creëert.” Anneke van der Vaart, hoofd marketing bij CJP, bevestigt dit: “In onze samenwerking met influencers laten we hen posten over culturele ervaringen die aansluiten bij hun eigen interesse.”

Ook bij het zoeken naar influencers kan authenticiteit en enthousiasme een goede maatstaf zijn. Stolk adviseert om te zoeken naar profielen die al veel interactie hebben met je social media pagina(‘s): “Zoek vervolgens op met wie deze profielen veel communiceren. Hier zitten jouw potentiële influencers! Dat is inderdaad tijdsintensief, maar een juiste match is voor ons belangrijker dan een groot bereik.”

Influencer marketing Mila Stolk Boijmans van Beuningen

Les 2: denk niet te groot

Kwaliteit gaat boven kwantiteit. De middag werd door Malou te Wierik van Buro Dertig niet voor niets geopend met het statement ‘influencer marketing is geen celebrity marketing’. Ga dus niet uitsluitend voor een bekend gezicht met veel volgers, maar voor iemand die — en dit sluit weer mooi aan bij les 1 — echt goed in staat is om jouw boodschap zich eigen te maken en daarmee persoonlijke en authentieke content weet te maken. Dat doet de kwaliteit ten goede. Steven Strijbosch (reporter bij Cityguys.nl, een urban lifestyleplatform voor eten, drinken en reizen) tipt: “Staar je niet blind op hoeveelheid volgers, maar zoek het in de niche. Micro-influencers zijn de toekomst.”

Durf vervolgens wel geld opzij te zetten voor kwaliteit: “Geef influencer marketing een serieuze plek in je marketingcommunicatieplan en -begroting, naast posters en reguliere advertenties,” aldus Te Wierik.

Les 3: ga voor een langdurige samenwerking

Samenwerken met een culturele instelling is samen dezelfde visie delen.

Voor influencer marketing geldt: hoe eerder je een influencer betrekt bij het proces en vervolgens voor een langere periode een samenwerking aangaat, hoe smakelijker de vruchten die je zal plukken. Door grondig vooronderzoek en een intensieve samenwerking ben je beter in staat om je in de influencer (maar net zo goed andersom!) te verdiepen, te verplaatsen en het belangrijkste: overeenkomsten te vinden tussen de inhoud van je aanbod en de interesses van je influencer. Op dat snijvlak kun je de influencer en de community waar hij of zij onderdeel van is matchen aan (het thema van) jouw voorstelling, tentoonstelling of evenement.

Via zijn website en Instagram @artsayssimon verbindt Simon de Ruijter kunst en architectuur met het heden. Vanuit het perspectief van de influencer vat hij deze les samen als: “Samenwerken met een culturele instelling is samen dezelfde visie delen, mét je volgers. Dat kost soms wat tijd om te matchen, maar vervolgens heb je wel een cultuurambassadeur voor onbepaalde tijd.”

Les 4: verwacht niet dat alles meetbaar is

Bij influencer marketing kunnen de verwachtingen vanuit de culturele sector hoog zijn en soms zijn deze verwachtingen enkel berust op meetbaar resultaat. Volgens Jip Heijmerink van cultuurvloggersduo My Daily Shot of Culture is dat niet de way to go: “Vanuit de sector wordt vaak concreet resultaat verwacht, met name op het gebied van kaartverkoop. Maar het is vaak lastig meetbaar welk aandeel van de tickets nou precies door de influencer tot stand is gekomen. En dat is eigenlijk ook niet de hoofdzaak. Influencer marketing gaat meer over het uitdragen van de juiste boodschap en awareness creëren; branding in plaats van directe conversie.”

Ook voor Rik Verhalle van citymarketingorganisatie Eindhoven 365 ligt de prioriteit bij influencer marketing niet bij meetbaar resultaat: “Onze prioriteit is het aanwakkeren van enthousiasme voor de stad Eindhoven en dat is ons met influencer marketing gelukt. Dus als ik mensen werkzaam in city marketing een tip mag geven: experimenteer met en investeer in influencer marketing!”

influencer marketing Rik Verhalle Eindhoven365

Bovenstaande betekent echter niet dat je de focus op meetbaar resultaat hoeft te verliezen. “Je kunt wel statistieken opvragen bij de influencers waar je mee werkt en uiteraard zelf Google Analytics inzetten om bijvoorbeeld te meten of de verwijzingen naar je social media zijn toegenomen na een influencercampagne,” adviseert Te Wierik tot slot.

Meer lezen over influencer marketing? Op deze pagina vind je alles wat we tot nu toe over dit onderwerp schreven. En benieuwd geworden welke bijeenkomsten we nog meer organiseren? Check dan onze event agenda.

 

Foto’s: Nikki van Duuren