Ontwikkelingen in PR
door op 27-10-2015 11:18ARTIKELMarketingcommunicatie

Van visuele content tot internal influencers: 3 grote PR-ontwikkelingen

Hoe speel jij je in de kijker bij journalisten en zorg je ervoor dat ze jouw boodschap plaatsen? Zijn er vandaag de dag middelen die meer effect hebben dan het traditionele persbericht? Nu social media zo’n grote rol spelen in de verspreiding van nieuws kan het geen kwaad nog eens goed stil te staan bij je PR-beleid. 2015 lijkt lang geleden, maar de PR-trends zijn nog steeds relevant! We brengen je in vogelvlucht op de hoogte.

PR gaat over de manier waarop je de publieke perceptie van je voorstelling, album, schilderij, roman of interactieve multimedia-installatie beïnvloedt en over de actie die je onderneemt om publiciteit te genereren, oftewel in het nieuws te komen. Bij PR benader je je publiek niet direct, maar stuur je een persbericht naar de journalist of nodig je deze uit voor een persconferentie. Informatie verschaffen is het belangrijkste doel, de wervende toon die je bij marketingcommunicatie aanslaat, houd je voor de verandering achterwege. te voorzien. Maar met de komst van nieuwe media verandert de rol van PR als onderdeel van marketingcommunicatie. We namen een drietal ontwikkelingen waar.

PR anno 2015: wat zijn de trends?

De grenzen tussen PR en marketingcommunicatie vervagen

PR kan niet langer los worden gezien van communicatie. De grenzen tussen de twee vervagen steeds meer en die ontwikkeling zet zich langzaamaan voort. PR neemt steeds meer kenmerken van marketing over, vooral als je kijkt naar het gebruik van social media en de manier waarop mensen informatie tot zich nemen.

Heb je per se grote nieuwsmedia nodig om publiciteit voor je organisatie of product te generen? Die vraag wordt steeds minder overtuigend beantwoord. Met de mogelijkheid je doelgroep via een sterke social mediacampagne te bereiken, kun je je afvragen of het opstellen en versturen van persberichten geen (te) tijdrovende en achterhaalde strategie is. PR wordt dus steeds strategischer en wordt vaker vormgegeven door campagnes die via verschillende kanalen kunnen worden verspreid en waarmee zo in één klap een groot publiek kan worden bereikt. Daarmee staat het steeds minder ver af van communicatie.

PR anno 2015: wat zijn de trends?

Internal influencers dragen jouw boodschap uit

Een andere trend die boven komt drijven in de wereld van PR is het mobiliseren van zogenaamde internal influencers. Vooralsnog werd de rol van influencer, iemand die publiciteit voor jouw organisatie of product kan genereren, vooral toegeschreven aan journalisten. Omdat het risicovol is om te vertrouwen op de invloed van externe contacten, worden de medewerkers van culturele organisaties steeds vaker actief betrokken in het PR-beleid.

Als je als bedrijf een bepaalde visie of missie uitdraagt naar je publiek toe, is het wel handig als die door iedereen binnen je bedrijf wordt gecommuniceerd. Zorg dat al je medewerkers op de hoogte zijn van je beleid, maar nodig ze ook uit hier actief over mee te denken en maak ze onderdeel van je campagne.

De focus binnen PR-beleid verschuift steeds meer naar diegenen die positief over de betreffende instelling communiceren en op de hoogte zijn van wat zich daar op de achtergrond afspeelt. Ook vaste leden, vrienden, leveranciers en andere partners kunnen internal influencers zijn, of ze nu individueel of binnen een community opereren.

PR anno 2015: wat zijn de trends?

Focus op visuele content: de kracht van video

Volgens Cisco Study 2014 zal in 2017 69% van het online verkeer video zijn. Visuele content was al belangrijk, maar gaat een nog grotere rol spelen in PR van culturele organisaties. Als je wilt dat jouw boodschap geplaatst wordt door nieuwsmedia, is het dus niet onverstandig deze in een aantrekkelijke visuele vorm aan te bieden. Dat kan via een infographic, slideshow of inspirerende foto. Je kunt je echter afvragen of zo’n statisch beeld genoeg is, want met video til je je PR naar een hoger plan.

Grote lappen tekst zul je in PR-uitingen steeds minder tegenkomen, maar dat wil niet zeggen dat het verschaffen van informatie minder belangrijk wordt. Je kunt het verhaal dat je te vertellen hebt namelijk uitstekend naar visuele middelen als video vertalen. Zo laat je je potentiële publiek via storytelling video’s kennis maken met je organisatie of product en voorzie je ze in hun behoefte aan inspiratie, entertainment, educatie en engagement.

Meer weten over PR? Meld je dan aan voor de tweedaagse cursus PR op dinsdag 29 november 2016 en dinsdag 10 januari 2017. O.l.v. PR-expert Nicole de Boer leer je een ‘lean and mean’ PR stategie voor je eigen organisatie ontwikkelen.

Iris van Korven

Geschreven door Iris van Korven

Iris van Korven studeerde Nieuwe media & digitale cultuur aan de Universiteit Utrecht en werkte als webredacteur bij Cultuurmarketing.