De finalisten van de Cultuurmarketing Awards
door op 29-06-2015 13:26ARTIKELMarketingcommunicatie

We Are Public en Hassina Bahar winnaars Cultuurmarketing Awards 2015

De winnaars van de Cultuurmarketing Awards zijn bekend! De Gouden Struis 2015, de prijs voor de beste culturele marketingcase van het seizoen, is gewonnen door We Are Public met hun ledenwerfcampagne. Tijdens het ochtendprogramma van de Awards werd de scriptie van Hassina Bahar, ‘De Museumkaart. Wat is deze waard?’, bekroond met de Cultuurmarketing Scriptieprijs. Een feestelijke afsluiter van het culturele seizoen!

Van 34 inzendingen naar 1 winnaar
Dit jaar begon de competitie van De Gouden Struis met 34 ingezonden cases (bekijk hier de lijst). Op 12 mei kwam de vakjury bijeen om hieruit vijf finalisten te selecteren: Le Guess Who?, Mauritshuis, Parktheater Eindhoven, TivoliVredenburg en We Are Public. Deze vijf organisaties gaven tijdens de Cultuurmarketing Awards op 25 juni een presentatie van hun case aan de vakjury en het aanwezige publiek.

Juryoordeel Gouden Struis 2015
De vakjury, bestaande uit Stephan Fellinger (oprichter SpinAwards en juryvoorzitter), Joost Schrage (oprichter Merken en Werken en de Zaak van Vertrouwen), Ruben Israel (hoofd marketing Luxor Theater en winnaar Gouden Struis in 2006 en 2011), Dorothea van Rijnen (partner Vanderkruijs) en Ceciel Kockelmans (hoofd marketing Zaantheater en winnaar Gouden Struis 2014), was onder de indruk van de hoge kwaliteit van de cases van de genomineerden.

Na het juryberaad maakte de jury de winnaars bekend. De derde plaats ging naar de festivalcampagne van Le Guess Who? in 2014, die werd gepresenteerd door marketeer Barry Spooren. De tweede plaats was voor Parktheater Eindhoven. Marketeers Klaas Seelen, Loes Barkema en Marleen van Amerongen presenteerden hun case over het Parktheater dat leidend is in de ‘raak-industrie’.

We Are Public winnaar Gouden Struis 2015

Aan het eind van de dag werden Bas Morsch en Leon Caren naar voren geroepen om de prijs voor de de beste culturele marketingcase van het seizoen in ontvangst te nemen. Volgens de jury is We Are Public de winnaar, omdat de initiatiefnemers in een moeilijke tijd met een ledenwerfcampagne bestaansrecht heeft gecreëerd. Met deze campagne heeft de organisatie binnen 50 dagen 2.500 leden geworven en gezorgd voor de financiële basis om van start te kunnen gaan.

Het resultaat is volgens de vakjury een positief gelabeld platform, dat sectorbreed is, en ook het kwetsbare aanbod insluit. Dat aanbod bereikt nu een nieuw en groter publiek. Het collectieve element van We Are Public spreekt erg aan, hoewel de jury graag de ‘community’ die is gecreëerd nog meer ingezet ziet worden. De vakjury noemt We Are Public een positief en vernieuwend initiatief in cultuurland.

Winnaars van de Gouden Struis 2015: Leon Caren en Bas Morsch van We Are Public

Winnaars van de Gouden Struis 2015: Leon Caren en Bas Morsch van We Are Public

Pleidooi: de onderschatte waarde van creativiteit in cultuurmarketing
Voor het bekendmaken van de winnaar hield de jury een kort pleidooi om als sector meer gebruik te maken van de creativiteit die in de sector aanwezig is. Volgens juryvoorzitter Stephan Fellinger zouden het bedrijfsleven en reclamebureaus jaloers moeten zijn op de creatieve geesten die culturele instellingen in huis hebben. Door daar meer gebruik van te maken kan de cultuursector nog meer excelleren.

Hassina Bahar winnaar Cultuurmarketing Scriptieprijs

De ochtend van de Cultuurmarketing Awards bestond uit de finale van de Scriptieprijs, waarbij acht studenten hun onderzoeksresultaten in 5 minuten durende pitches aan het werkveld presenteerden.

Directeur van de Boekmanstichting, Marielle Hendriks, maakte de winnaar bekend en gaf hierbij aan verrast te zijn over de hoeveelheid scripties die het afgelopen jaar op het gebied van cultuurmarketing het licht hebben gezien. De jury heeft bij het kiezen voor de winnaar gelet op degelijkheid van de onderzoeksopzet en leesbaarheid, maar vooral op relevantie voor de sector.

De winnaar van de Scriptieprijs is Hassina Bahar met haar scriptie ‘De Museumkaart. Wat is deze waard?’. De jury, bestaande uit Marielle Hendriks, Cor Wijn, Ruben Israel en Anna Elffers, vindt dit een voorbeeldonderzoek: praktisch, toepasbaar en goed geworteld in de cultuursector. Ook is het onderzoek erg relevant voor de sector, en daarbuiten. Erg goed vindt de jury kritische houding van de onderzoekster ten opzichte van de kaart en dat ze deze in een internationaal perspectief zet. Een absolute winnaar.

De jury benoemde twee eervolle vermeldingen. Jordi van den Berg, met zijn onderzoek aan de UvA over categorisatie-strategie bij films en Emma Fiona Johnson die afstudeerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen met een onderzoek naar vriendenkringen bij culturele instellingen.

Scriptieprijs winnaar Hassina Bahar

Cultuurmarketing Scriptieprijs winnaar Hassina Bahar

Hassina wint een geldbedrag van € 500,- en mag het Cultuurmarketingseizoen 2015-2016 openen met een presentatie. Ook zal ze in het zonnetje worden gezet met een interview op Cultuurmarketing.nl en krijgt ze een Cultuurmarketing lidmaatschap cadeau.

De dag werd feestelijk afgesloten met een borrel in de zonnige tuin van Het Huis te Utrecht, waarmee het culturele seizoen 2014-2015 voor ons tot een zinderend einde is gekomen.

Wij feliciteren de winnaars en danken beide vakjury’s en alle genomineerden voor hun inspirerende presentaties! Alle foto’s van de Cultuurmarketing Awards zijn binnenkort te bekijken op onze Facebook pagina.