Omzeil deze 3 valkuilen bij het schrijven van webteksten
door op 06-01-2016 11:12ARTIKELOnline marketing

Omzeil deze 3 valkuilen bij het schrijven van webteksten

Wil je dat jouw webtekst gelezen wordt, dan moet deze aan allerlei criteria voldoen. De informatie moet relevant zijn, de tekst overzichtelijk gestructureerd en voorzien van een aantrekkelijke titel en (bewegend) beeld. Goed opgebouwde paragrafen, leesbare zinnen en de juiste tone of voice zijn ook belangrijk. Voelt dit als open deuren intrappen? Gelukkig maar. Maar trap jij ook nooit in deze drie valkuilen bij het schrijven van webteksten?

Bij de publicatie en verspreiding van teksten op je eigen website ben je veel bezig met zenden: er is geen directe interactie en je hebt los van de statistieken via een programma als Google Analytics geen inzage in het directe effect van de tekst op de lezer. Daardoor is het lastig om engagement te bereiken bij je publiek. Anderzijds heeft dat gebrek aan rechtstreekse interactie ook voordelen: de lezer krijgt daarmee ruim de tijd om zich zonder enige druk op het artikel toe te leggen. De ontvanger heeft op die manier simpelweg meer bewegingsruimte.

Dat is misschien niet altijd gunstig voor jou als marketeer als het gaat om het bewerkstelligen van conversie, maar kan de potentiële klant of bezoeker wel een prettiger gevoel geven. Op die manier kun je vervolgens makkelijker een duurzame en loyale relatie met de klant of bezoeker opbouwen. En dat is waar je als cultuurmarketeer natuurlijk naar streeft. Als je de onderstaande drie valkuilen in je teksten weet te omzeilen, is engagement binnen handbereik en zo ook een publiek dat zich steeds meer aan je organisatie zal gaan hechten.

Valkuil 1: je focust je in je webteksten te veel op SEO

Een van de belangrijkste gedragsregels in webteksten is dat je eerlijk bent. Het internet staat bol van de onjuistheden en ongeloofwaardigheden en je wilt  als marketeer niet dat je organisatie aan dat deel van het wereldwijde web bijdraagt. De juiste sleutelwoorden zijn belangrijk om gevonden te kunnen worden in zoekmachines, maar deze moeten niet het uitgangspunt voor je tekst zijn. Bedenk allereerst welke informatie je wil verschaffen en stel die centraal.

Clickbait, het gebruik van sensationele koppen om bezoekers naar je website te halen, zorgt voor hoge bezoekersaantallen. Wanneer je de duur van die bezoeken analyseert, zul je echter zien dat je veel van deze bezoekers eigenlijk niet tot je vaste publiek kunt rekenen omdat ze niet vinden wat ze zoeken en snel weer wegklikken. Sterker nog: als ze merken dat je je beloftes (zoals weergegeven in de zoekmachines) niet nakomt, zullen ze niet snel bij je terugkeren. Dat doet dus afbreuk aan je organisatie als merk, hetgeen je zult merken bij activiteiten die je in de toekomst organiseert. Focus je bij het opstellen van een wervende en informerende webtekst dus niet alleen maar op SEO, maar allereerst op de boodschap die je wil verstrekken.

Valkuil 2: je bent je niet bewust van je gesprekspartner

Zonder in te Jip en Janneke-taal te vervallen, kun je de lezer prima direct aanspreken. Let maar op, ondergetekende doet het nu ook. Door die directe aanspreekvorm maak je niet alleen je lezer maar ook jezelf bewust van de mogelijkheid tot interactie.

Geef lezers de mogelijkheid te reageren onder het bericht, via social media plugins of per mail. Maak het ze gemakkelijk door een laagdrempelige vorm van interactie te faciliteren in de interface van je website. Wees je bewust van het feit dat je niet enkel een zender bent, maar ook kunt ontvangen. Op die manier kom je zonder al te veel inspanning snel meer te weten over je (potentiële) publiek.

Valkuil 3: zo kort mogelijk hoeft niet altijd kort te zijn

De vuistregel van webteksten lijkt dat ze kort moeten zijn. Dat een tekst die je online publiceert zo kort mogelijk moet zijn, wil echter niet zeggen dat lange teksten absoluut uit den boze zijn. Denk bijvoorbeeld aan de verhalen die op webplatforms als VICE en De Correspondent worden gepubliceerd. Denk goed na over de vorm die het beste bij de soort tekst en de inhoud past. Jouw tekst is nooit te lang, wanneer deze de lezer een schat aan informatie biedt die voor de geïnteresseerde geen overbodige luxe is. Men wil weten welke voorstelling, film of tentoonstelling de moeite waard is en waarom. Als jij dat als marketeer beter in vijfhonderd dan in tweehonderd woorden kunt beargumenteren, zou het zonde zijn jezelf een woordenlimiet op te leggen.

Een lange tekst is dus geen probleem, maar zorg dat deze goed leesbaar is, zo niet scanbaar. Maak zowel je zinnen  als alinea’s niet te lang, voorzie je tekst van tussenkopjes, gebruik waar nodig opsommingstekens en zorg ervoor dat je tekst oprolbaar is. Dat wil zeggen dat je altijd met de belangrijkste informatie begint en de tekst zo geschreven is dat er een consistent geheel overblijft als je de laatste alinea(‘s) van een tekst weghaalt. Val meteen met de deur in huis en breng je lezer direct op de hoogte van de boodschap die je wilt overbrengen. Als je dat op een aantrekkelijke manier doet, leest diegene vanzelf door.

Tot slot: communiceer helder en verschaf waarheidsgetrouwe informatie

Het schrijven van webteksten lijkt op het eerste gezicht geen rocket science, maar kent meer uitdagingen dan het schrijven alleen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je jezelf niet verliest in alle technische tips en tricks die je op je teksten loslaat. Schrijven voor Google is oké, maar sla er niet in door. Daar prikt je onvoorspelbare publiek zonder moeite doorheen. Vergeet dus niet dat je te allen tijde met mensen communiceert en dat je die mensen het beste voor je weet te winnen wanneer die communicatie helder is en de informatie die je verschaft waarheidsgetrouw.

Iris van Korven

Geschreven door Iris van Korven

Iris van Korven studeerde Nieuwe media & digitale cultuur aan de Universiteit Utrecht en werkte als webredacteur bij Cultuurmarketing.