Fotocredit: Flickr / cc / Robert Scoble
door op 22-10-2014 13:35ARTIKELOnline marketing

What’s new: ontwikkelingen in zoekmachine marketing

Volgende week start de tweedaagse cursus zoekmachine marketing. Eerder publiceerden wij de basislessen van SEO en SEA en 10 simpele tips die iedereen kan toepassen. De ontwikkelingen op het gebied van SEO en SEA volgen elkaar snel op en wijzigen regelmatig. Daarom als slot in deze reeks: de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine marketing. 

Verreweg de meeste bezoekers komen terecht op een website via een zoekmachine zoals Google, zo blijkt uit onderzoek (McKinsey & Company, 2013). Optimalisatie van zoekmachine marketing is dus de snelste manier om meer verkeer te genereren naar jouw website.

Content als centrale focus
Uit onderzoek blijkt dat Google websites steeds meer sorteert aan de hand van relevante content van hoge kwaliteit (SearchMetrics, 2014). Op de lange termijn komt dit type inhoud hoger op de lijst van zoekresultaten te staan.

Maar wat houdt relevante content van hoge kwaliteit dan in? Veel woorden per tekst (topsites hebben meer dan 900 woorden per artikel), het verwerken van afbeeldingen en video’s op je pagina en het gebruik van relevante woorden voor je onderwerp (zo ziet Google bijvoorbeeld het verband tussen ‘tentoonstelling’ en ‘museum’).

De invloed van de thumb ups, tweets en +1s
Hetzelfde onderzoek van SearchMetrics toont aan dat de invloed van social signals, zoals shares, likes, tweets, comments en +1s, aan het stagneren is ten opzichte van 2013. Deze sociale interactie kan op het medium zelf plaatsvinden zolang het verwijst naar het bericht op jouw pagina.

Hoewel de invloed misschien iets minder groot is dan voorheen, is het verband tussen deze social signals en de ranking in de zoekmachine nog steeds relatief sterk. Hierbij is de invloed van Facebook het grootst, gevolgd door Google, Twitter en Pinterest. Het is dus belangrijk om je sociale mediastrategie te handhaven en je pagina’s en berichten deelbaar te maken en houden.

Gedrag van je bezoeker
Wat wél een belangrijkere rol is gaan spelen ten opzichte van vorig jaar is de gespendeerde tijd op de website en de CTR (doorklikratio). Daarnaast ranken websites hoger die een laag bounce percentage (het aantal bezoekers in procenten dat je website bezoekt, maar niet verder klikt op je website en weer terug gaat naar de vorige website) hebben.

Dit worden ook wel user signals genoemd. Hoe kan je het gedrag van je bezoeker beïnvloeden? Hierbij kom je weer terug op relevante en kwalitatief hoge inhoud. Hoe beter de content aansluit bij wat de bezoeker zoekt, hoe langer zij op je site blijven en zullen doorklikken naar andere pagina’s, wat uiteindelijk dus een hogere positie in de resultatenlijst zal opleveren.

Stel dat een gebruiker zoekt naar cabaretvoorstellingen in Groningen, dan is het goed om op jouw voorstellingspagina van cabaretier X het genre cabaret te vermelden en intern door te verwijzen naar andere te cabaretvoorstellingen in het theater.

Vergeet de technische aspecten niet
Naast de inhoud van je pagina en het (sociale) gedrag van je bezoeker blijft ook de techniek van je webpagina bijzonder belangrijk voor het vroeg verschijnen in zoekmachine resultaten. Google beoordeelt je website op de volgende prestaties:

1. Korte laadtijd van de pagina
2. Relevante meta tags (titel en beschrijving)
3. Goede sitearchitectuur met interne links (doorverwijzen binnen je website)

Gevonden worden via Google Adwords
Naast organische zoekresultaten kan Google ook gesponsorde resultaten laten zien. Een middel waarmee je kan werken is Google Adwords met als doel je website te tonen tussen deze gesponsorde resultaten bovenaan de pagina. Voorheen had je bij Google Adwords verschillende matching opties die je helpen te bepalen wanneer je advertentie wordt vertoond: exact matching, phrase matching en close variant matching.

Sinds kort is close variant matching de norm en zijn de andere opties vervallen. Wat houdt dat in? De zoekwoorden van de gebruiker worden automatisch gelinkt aan sterk gelijkende zoekwoorden zoals meervoudsvormen, spel- en typfouten. Volgens Google bestaat minimaal 7% van de zoekopdrachten uit spelfouten, typo’s, varianten en afkortingen. Dit zou dus betekenen dat je vanaf nu ook wordt gevonden op ‘thaeter’ in plaats van ‘theater’.

Meer leren over de nieuwste mogelijkheden van  SEO en SEA en jouw zoekmachine strategie optimaliseren? Op dinsdag 28 oktober en dinsdag 2 december organiseert Cultuurmarketing een tweedaagse cursus zoekmachine marketing.. Er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar. Meer informatie over de cursus vind je hier.  

Fotocredit: Flickr

Patricia Liplijn

Geschreven door Patricia Liplijn

Patricia Liplijn studeerde Theater-, film- en televisiewetenschap (BA) en Kunst, Cultuur en Erfgoed (MA). Ze werkt bij Cultuurmarketing als communicatie- en projectmedewerker.