door op 04-04-2013 11:52ARTIKELOnline marketing

Wijzigingen Facebook pagina’s voor organisaties

Afgelopen week gaven we een overzicht van de veranderingen in de profielpagina’s van Facebook gebruikers. Deze week lichten we toe welke veranderingen Facebook gaat doorvoeren voor de pagina’s van organisaties en merken. Deze wijzigingen zijn afgelopen maand aangekondigd door Facebook.

Meer ruimte voor beeld in de newsfeed
De newsfeed van gebruikers wordt visueler. Dit betekent in de praktijk dat de afbeeldingen van de statusupdates groter worden weergegeven. Ook zal de deelname van gebruikers aan games, events, video’s, locaties etc. beter worden weergegeven. Voor organisaties met een pagina betekent dit dat de boodschap meer aandacht krijgt vanwege de vergrootte visuals. Anderzijds wordt het dus steeds belangrijker om mooie en sprekende beelden te gebruiken in statusupdates.

rijkecontent2-resized-600

 

Contentspecifieke feeds
Ook nieuw is de opdeling van de newsfeed in contentspecifieke subfeeds. Dat betekent dat Facebook gebruikers de mogelijkheid biedt om foto’s, muziek, groepen, merken, etc. in te delen in subfeeds. Op deze manier verschijnt in de subfeed alleen content die gelinkt is aan het onderwerp.

newnewsfeed1-resized-600

Alle content van organisaties en merken zal straks standaard in de de subfeed ‘following’ komen te staan. Facebook geeft aan dat als de content relevant genoeg is, dat deze dan ook weergegeven wordt in het nieuwsoverzicht. Het wordt voor pagina eigenaren dus nog belangrijker om voor zoveel mogelijk interactie en engagement te zorgen, zodat statusupdates onder de aandacht van followers komen. Een like is immers niets waard als statusupdates niet gezien worden door followers.

Subfeed ‘All Friends’
De subfeed ‘All Friends’ is een subfeed waarin geen content van bedrijven, organisaties of merken te vinden is. Er worden in deze feed alleen activiteiten van ‘vrienden’ weergegeven. Naar alle waarschijnlijkheid zal Facebook ook alle activiteiten van gebruikers met bedrijven / organisaties / merken uit deze feed filteren. Deze verandering zorgt ervoor dat simpele acties, zoals het liken van een bepaald bericht, vaker in de newsfeed gaan verschijnen.

De ‘All Friends’ subfeed brengt zoals eerder genoemd wat uitdagingen met zich mee voor organisaties, bedrijven en merken. Het risico bestaat dat veel gebruikers de subfeed ‘All Friends’ als hun primaire feed gaan gebruiken. Hiermee wordt het bereik van updates van organisaties, bedrijven en merken aanzienlijk lager. Facebook laat hiermee nogmaals zien dat alleen goede en relevante content waardevol is.

Profielfoto
De profielfoto zal in de newsfeed worden weergegeven wanneer gebruikers interactie hebben met de pagina. De profielfoto kan dus meer dan eerst gebruikt worden als marketingtool. Facebook zegt hierover:

“Having an engaging coverphoto that tells your or your Page’s story is even more important to improve your discovery through connection stories.”

ads2-resized-600

Grotere afbeeldingen bij advertenties
De afbeeldingen van gebruikers zullen groter worden weergegeven bij de verschillende advertenties. Door deze verandering vergroot Facebook de sociale context bij advertenties. De verwachting is dat dit een positieve invloed zal hebben op de Click-Through-Rate, omdat gebruikers duidelijker zijn wie van hun vrienden een connectie heeft met de pagina, het event of de app.

Mobiele apparaten
Bij deze ontwikkelingen richt Facebook zich in eerste instantie op mobiele apparaten en daarna pas de PC versie. Dit kan je zien doordat afbeeldingen op de PC  bijna niet meer aan de zijkanten worden afgesneden. Dit zorgt er ook voor dat de verschillen tussen de verschillende apparaten (computers, tablets en smartphones) kleiner woden.

Meer weten?
Op 18 april organiseren wij een cultuurmarketing event over Facebook strategie. Bekijk hier het programma en meld je snel aan!

FotoCredit