Win-win situatie in contentmarketing met user generated content
door op 14-09-2016 15:14ARTIKELOnline marketing

Creëer een win-win situatie in contentmarketing met user generated content

De blogs, vlogs en hashtags vliegen je tegenwoordig om je oren. En dat is niet voor niets. Mensen delen graag content en kijken dagelijks naar de content die anderen delen. Hier kunnen marketeers goed gebruik van maken door middel van een contentmarketing-strategie. User generated content, content verzameld en gemaakt door “gebruikers”, kan een waardevolle aanvulling op de bestaande contentmarketing zijn. Hoe ziet user generated content eruit en waar moet je rekening mee houden bij de toepassing? Wij zetten enkele voorbeelden en aandachtspunten voor je op een rij.

Marketing op inhoudelijke basis speelt bij de meeste culturele instellingen al een grote rol, maar het inzetten van het publiek hierbij is echter nog vrij nieuw. Eerder zetten we verschillende voorbeelden van contentmarketing op een rij en bespraken we hoe het succes ervan gemeten kan worden. Contentmarketing speelt met waardevolle en relevante informatie in op de behoeften van de doelgroep. Wat is de meerwaarde om hier content gemaakt door het publiek bij te gebruiken? Wat leveren bijvoorbeeld door het publiek gemaakte instagrams van de collectie een museum op?

De voordelen van user generated content

Ten eerste kan het hele leuke en interessante informatie opleveren; de organisatie kan zichzelf ervaren door de ogen van bezoekers. Door een instelling kan user generated content ingezet worden als marketingtool, waarmee betrokkenheid getoond wordt naar het publiek door “hun” content serieus te nemen en er iets mee te doen. Voor (potentiële) bezoekers is het leuk om te zien hoe anderen betrokken zijn bij de organisatie en fijn om content in te kunnen zien die vergaard is door “soortgelijken”, een instelling staat immers boven een individuele bezoeker. Voor de personen waar de content van gebruikt is, kan het de verbondenheid met de instelling vergroten. Het is immers bijzonder om te ervaren dat een organisatie de door jou aangeleverde content gebruikt.

Hoe ziet user generated content eruit?

User generated content kent vele verschijningsvormen, denk bijvoorbeeld aan foto’s, video’s, blogs, social media posts of recensies. Daarnaast kan het eenmalig gebeuren of in een reeks, door een van tevoren aangewezen persoon of door open inzendingen. De mogelijkheden zijn niet op één hand te tellen. Een paar voorbeelden om je een idee te geven:

TivoliVredenburg deelt wekelijks een foto die gemaakt is door een bezoeker of voorbijganger. Door mensen op te roepen foto’s te plaatsen met #tivolivredenburg kan de organisatie elke week opnieuw door een selectie van foto’s gaan. Leuk voor bezoekers om een zelfgemaakte foto terug te vinden op de socials van het poppodium én leuk voor TivoliVredenburg om het gebouw en de evenementen door de ogen van bezoekers te zien. Een goede en redelijk simpele manier om betrokkenheid te tonen.

Ook het Van Gogh Museum toont zich betrokken bij haar bezoekers en fans. Op de Facebookpagina van het museum zijn met de #FanArt regelmatig kunstwerken te zien die geïnspireerd zijn op Van Gogh’s werk.

 

Het platform Het Geheugen van Oost, een samenwerkingsverband van verschillende partijen waaronder het Amsterdam Museum, draait volledig om user generated content. (Oud-)inwoners van Amsterdam-Oost kunnen op het platform hun verhalen delen over het stadsdeel. Iedereen is welkom content te delen, zolang het verhaal slaat op één van de buurten in het stadsdeel. Inmiddels zijn er al 3233 verhalen gedeeld.

Een stap uit de culturele sector, maar een mooi voorbeeld van gebruikersparticipatie, zijn de blogs en vlogs op de website van Ouders van Nu. Voor de vlogs worden twee koppels gevolgd die in hun video’s vertellen over hun zwangerschap en de dagelijkse dingen die daarbij komen kijken. Daarnaast wordt er geblogd over het ouderschap door zes moeders. Op deze manier brengt Ouders van Nu via user generated content nuttige en graag gelezen informatie bij haar lezers.

Aansturing van user generated content

Elke instelling en campagne verzamelt user generated content op een eigen manier. Als het gaat om nog niet-bestaande content die door een aangewezen persoon gemaakt wordt, zijn er grofweg twee opties: de instelling stuurt de persoon in kwestie aan of laat het volledig aan de persoon welke richting er opgegaan wordt qua inhoud en vorm.

Als een museum een nieuwe tentoonstelling heeft en een blogger uitnodigt voor de opening, dan kan er bijvoorbeeld van tevoren aangegeven worden dat de blog niet alleen over de tentoonstelling maar ook over de ambiance van de opening moet gaan. Als een blogger vrijgelaten wordt in de onderwerpen die hij/zij zal aansnijden dan moet de organisatie het los laten en achteraf zien wat er uit naar voren zal komen.

Er kan natuurlijk ook een middenweg gevolgd worden, waarbij mensen vrijgelaten worden in het onderwerp dat zij aansnijden, maar wel aan enkele voorwaarden moeten voldoen. Zoals bij Het Geheugen van Oost; deelnemers zijn vrij in het onderwerp waar zij een verhaal over willen schrijven, maar de content moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo worden er regels gesteld aan de lengte van het artikel en mogen verhalen nooit beledigend van aard zijn of reclame-uitingen bevatten.

Als er user generated content wordt verzameld via niet-aangewezen personen, bijvoorbeeld door mensen foto’s in te laten sturen of op social media te laten delen met een bepaalde hashtag, dan kan er natuurlijk ter plekke bepaald en gekozen worden of de content aan de verwachtingen van de organisatie voldoet.

Auteursrechten: neem het zekere voor het onzekere

Een belangrijk punt bij het werken met user generated content zijn de auteursrechten. Zorg dat de onderlinge afspraken hierover duidelijk zijn om misverstanden te voorkomen. Heeft de instelling het recht om bijvoorbeeld videoblogs op de website en social media kanalen te plaatsen? Moet er verwezen worden naar de persoon die deze gecreëerd heeft? Mag de persoon in kwestie ook videoblogs maken voor een concurrent? Maak dit soort afspraken helder alvorens samen te gaan werken.

Bij user generated content waar veel mensen content kunnen aanleveren door bijvoorbeeld een foto in te sturen wordt meestal in de voorwaarden gezet dat mensen automatisch toestemming geven zodra het ingestuurd wordt. Het lijkt een open deur, maar het kan nooit kwaad het zekere voor het onzekere te nemen!

Wil jij nog veel meer leren over online marketing? Schrijf je nu in voor de inspiratiemiddag online marketing op 26 januari 2017 of de workshop social media marketing die plaatsvindt op 31 januari.

Fotocredits: Flickr /  InstagramFacebook