Fotocredit: Flickr / cc / Ksayer1
door op 09-10-2014 11:45ARTIKELOnline marketing

Wist je dit al over Facebook adverteren?

Meer dan 9 miljoen Nederlanders maken gebruik van Facebook en zij brengen hier gemiddeld een uur per dag door. Facebook geeft organisaties de mogelijkheid om advertenties te tonen aan zeer specifieke doelgroepen. Facebook weet namelijk precies wie welke interesses heeft. Op donderdag 30 oktober organiseren we twee workshops: Aan de slag met Facebook adverteren en Haal meer uit Facebook adverteren. In dit artikel kijken we alvast vooruit met een aantal nieuwe mogelijkheden van Facebook adverteren.

Door recente updates van de Facebook algoritmes  wordt het voor organisaties steeds moeilijker om via het organisch bereik van hun Facebook pagina de doelgroep te bereiken. Waar de statusupdates van je pagina ‘vroeger’ nog voor iedereen zichtbaar waren, zorgt Facebook er nu voor dat gebruikers alleen datgene zien dat relevant voor ze is. 

Daarnaast is ook interactie met vrienden van belang: wanneer vrienden je foto’s en links bekijken, zul je eerder in de timeline verschijnen. Het is dus belangrijk om goede content te creëren, omdat je dan kunt profiteren van het aantal likes van je pagina en meer bereik krijgt.  

Een andere mogelijkheid om je doelgroep alsnog te kunnen bereiken zijn Facebook advertenties. Advertentiecampagnes zijn relatief gemakkelijk op te zetten, maar de mogelijkheden worden door Facebook vaak gewijzigd. 

Wist je bijvoorbeeld al dat?

1. Er zeven subtypen voor advertenties op Facebook bestaan? En elk subtype heeft een ander doel. Belangrijk dus om een duidelijk doel voor ogen te hebben met je campagne!

2. Je een bezoekersbestand uit je CRM-systeem of email bestand kunt uploaden in Facebook? Deze mensen moeten wel eerder gebruik hebben gemaakt van je Facebook app.

 

Fotocredits: Inside Facebook / Justin Lafferty

3. Je Facebook een lookalike doelgroep kan laten aanmaken? Deze doelgroepen worden gebaseerd op de profielen van jouw custom doelgroepen. Dit zijn de specifiek door jou opgegeven personen die de advertentie te zien krijgen.

4. Er sinds april nieuwe mogelijkheden zijn om te targeten op werk(plek), opleiding en functienaam?

5. Je kunt inspelen op ‘life events’ die gebruikers aan hun profiel hebben toegevoegd? Je kunt ook aangeven hoe lang deze gebeurtenis geleden is. Zo kun je bijvoorbeeld mensen bereiken die sinds een jaar een nieuwe baan hebben of die pas zijn afgestudeerd.

6. Dat je ook kunt targeten op interesses van bezoekers? Je kunt mensen targeten die hebben aangegeven een bepaalde pagina leuk te vinden.

7. Het mogelijk is om bepaalde locaties uit te sluiten van je campagne? Initiële targeting op land is niet meer nodig. Voorheen werd er eerst getarget op een land, bijvoorbeeld Nederland, en daarna op stad, bijvoorbeeld Amsterdam. Het is nu mogelijk om je advertentie meteen op één of meerdere te richten.

8. Facebook het Facebook Audience Network (FAN) heeft geïntroduceerd? Hiermee kun je de uitgebreide targetingopties die binnen Facebook gelden ook gebruiken in andere apps. Zo kan iemand die bijvoorbeeld gebruik maakt van de app Shazam een advertentie te zien krijgen van een product of organisatie, gebaseerd op hun interesses binnen Facebook.

Fotocredit: Facebook

Fotocredit: Facebook

9. Het mogelijk is om bezoekers te retargeten zonder het gebruik van Facebook Exchange? Met Facebook Exchange kun je je richten op mensen die een specifieke interesse hebben getoond. Op basis van hun activiteiten op Facebook kun jij hen met een vergelijkbaar product of dienst benaderen. Je kunt van mensen die je website bezocht hebben nu ook een target audience maken.

10. Je video’s naar Facebook kunt uploaden die direct als advertentie ingezet kunnen worden? En dat er aan het einde van de video een call-to-action button kan worden toegevoegd?

11. Facebook sinds 29 september 2014 een nieuw advertentienetwerk heeft dat Atlas heet? Met behulp van dit netwerk kun je gebruikmaken van de gedetailleerde informatie die Facebook over zijn gebruikers verzamelt. De advertenties verschijnen niet alleen meer op Facebook, maar ook op andere websites en in andere apps.

Wil je graag meer weten over deze nieuwigheden? Of is Facebook adverteren helemaal nieuw voor jou, maar wil je het wel gaan gebruiken voor jouw organisatie? Op donderdag 30 oktober organiseert Cultuurmarketing twee verschillende workshops: Aan de slag met Facebook adverteren voor de beginner en Haal meer uit Facebook adverteren voor de meer ervaren Facebook adverteerder.    

Fotocredit: Flickr, Inside Facebook, Facebook

Geschreven door Nikki van Stipdonk