door op 13-11-2009 08:01ARTIKELOnline marketing

Ympressy: sprekend antwoord op vlakke muziek

User generated content is natuurlijk helemaal web 2.0, maar Ympressy doet het een tikje anders. De componist, zanger en pianist Jesse Brouwer roept kunstenaars op om hun impressie van zijn intuïtieve luisterliedjes te geven, waardoor er een multidisciplinaire indrukken-database ontstaat.  ‘Uiteindelijk moet dit een win-win-situatie worden waarbij alle kunstenaars elkaar meer bekendheid geven en natuurlijk inspiratie en motivatie om zo de kunst nog meer aan te wakkeren.’

Tot nu toe hebben er ongeveer vijftien kunstenaars gereageerd op zijn oproep om een schilderij, filmpje of muziekinstrument te maken. Daarnaast werkt Jesse op het podium al samen met een sound designer die de geluiden verzorgt, van de kerkklokken die een begrafenis aankondigen tot de meeuwen op het strand. De impressionistische videoclips worden binnenkort live geprojecteerd op een ‘custom-made beamerscherm’ en er zijn ook plannen om live te schilderen tijdens een optreden.

Jesse Brouwer: ‘Ik ben altijd erg gecharmeerd geweest van het muzikale impressionisme. Componisten als Claude Debussy, Erik Satie en de moderne impressionist Arvo Pärt hebben mij een andere kant van muziek laten horen.’ Een andere inspiratiebron voor dit project is de eenheidsvorming die veelal ontstaat binnen de hiphop-scene, waarin iedereen elkaar helpt en support. Het viel Jesse op dat men bij Nederlands- en Engelstalige luisterliedjes juist vaak elkaars concurrent is. Daar wil de groep rondom Ympressy verandering in brengen door samenwerkingen aan te gaan met andere kunstenaars zoals een improvisatietheater.

Voor meer informatie over het bijdragen aan deze nieuwe ympressionistische stroming: www.ympressy.com/

Bekijk en luister Ympressy – Alle dagen: