door op 05-12-2008 13:17ARTIKELOnline marketing

YouTube zet klassieke muziek op de kaart en formeert het grootste online Symfonie Orkest ter wereld

Op de meeste marketingblogs is dit bericht al te lezen geweest, maar ik vond hem toch te mooi om hier niet te vernoemen: het YouTube Symfonie Orkest. Met als doel om mensen over de hele wereld te betrekken bij klassieke muziek, gaat YouTube op zoek naar muzikaal talent voor het formeren van het YouTube Symfonie Orkest. Dit orkest zal uiteindelijk gaan optreden in de wereldberoemde concertzaal Carnegie Hall. Voor de wedstrijd schreef Tan Dun een speciale compositie die gebaseerd is op de 3e symfonie van Beethoven.

Om deel te nemen kunnen zowel amateurs als professionele musici de bladmuziek van de compositie downloaden en hun video optreden uploaden. De beoordeling wordt allereerst uitgevoerd door een jury die het aantal deelnemers terugbrengt tot 300. Hierna mag het publiek stemmen op de beste 100 deelnemers.

Partners in Nederland zijn Het Koninklijk Concertgebouworkest, Het Rotterdams Philharmonisch Orkest, De AVRO en Radio 4. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest bewees al eerder vooruitstrevend te zijn in de promotie van het orkest. Eerder dit jaar maakten zij namelijk bekend MP-3’s te gaan aanbieden van uitvoeringen. Dit zorgt voor een grotere wereldwijde bekendheid van het orkest.

Uiteraard vind ik het YouTube Symfonie Orkest een schitterend concept. Al eerder schreef ik over klassieke muziekconcepten die gebruik maken van internet. Dit overtreft wat mij betreft heel veel. Het concept laat bezoekers mee beslissen en maakt daarnaast ook echt de stap naar de concertzaal. Zoals we van YouTube gewend zijn is de PR campagne dik in orde, want over de hele wereld werd over dit concept geschreven. Ook de instructievideo maakt korte metten met het idee dat klassieke muziek saai is: open en enthousiast wordt het concept uitgelegd. Een aanrader: