Fotocredit: Flickr / cc / Chung Ho Leung
door op 16-12-2014 16:02ARTIKELOnline marketing

Zes basislessen van online PR

Binnen veel organisaties wordt nog op een traditionele manier over Public Relations (PR) gedacht. Af en toe een persbericht verzenden dat hopelijk wordt opgepikt door bijvoorbeeld kranten of tijdschriften is niet langer genoeg. Door de invloed van sociale media is je doelgroep niet langer een passieve ontvanger. Zij zijn zelf actief in het zoeken en maken van content. Internet en met name social media bieden dan ook de mogelijkheid om constant in te spelen op de informatiebehoefte van je doelgroep. Kortom: online PR is niet meer weg te denken uit marketingactiviteiten van organisaties. In dit artikel gaan we in op de basislessen van online PR. 

Wat is PR eigenlijk? Wanneer we kijken naar de begrippen die in de klassieke studieboeken worden gegeven, dan komt daar vrijwel altijd dezelfde betekenis terug: het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen. In het verleden werd dit gedaan door middel van persberichten, advertenties en evenementen. Zoals Nicole de Boer, PR-adviseur, al eerder aangaf in haar blog wordt dit ook wel PR 1.0 genoemd: eenrichtingsverkeer twee kanten op en totaal geen conversatie.

Mede door de komst van sociale media is er een nieuwe vorm van PR ontstaan: PR 2.0. Hierbij staat de conversatie centraal: luisteren, praten, meedenken en delen. Omdat PR nu ook online een grote rol speelt, verandert de strategie van je organisatie natuurlijk ook. Maar wat is er dan anders aan online PR?

Wat is online PR?

Bij online PR pas je de technieken uit traditionele PR op nieuwe media. Voorbeelden hiervan zijn het vertellen van interessante verhalen op je sociale media kanalen, een blog opzetten of een evenement organiseren voor bloggers die zorgen voor publiciteit.

Belangrijk hierbij is dat het een toevoeging is aan de het verhaal van je organisatie en leidt tot relaties met je doelgroep. Schrijf alles dat je online publiceert wel vanuit een journalistieke invalshoek. Naast deze twee kanttekeningen gaan we hieronder verder in op zes basislessen die belangrijk zijn om in gedachten te houden wanneer je gebruik maakt van online PR. 

1. Zorg ervoor dat je een strategie bepaalt

Dit klinkt waarschijnlijk als een open deur, maar net als bij offline PR is het bij online PR ontzettend belangrijk dat je een duidelijke strategie ontwikkelt. Bepaal voor jezelf wat het doel is dat je wilt bereiken voor je organisatie en houdt daarmee rekening met de doelgroep. Richt je je boodschap op populaire bloggers, fanatieke twitteraars of online nieuwssites? Of wil je juist meer in contact komen met bezoekers die je theater regelmatig bezoeken?

Op basis van de doelgroep die je wilt bereiken, bepaal je de middelen die je het beste in kunt zetten en welk verhaal je vertelt. Zorg ervoor dat je meerdere boodschappen/verhalen ontwikkelt wanneer je je richt op meerdere doelgroepen, zodat zij zich aangesproken voelen.

2. Monitor wat er over je gezegd wordt en reageer

Zorg ervoor dat je actief in de gaten houdt wat er over je gezegd wordt. Het kan soms zijn dat de naam van je organisatie niet of verkeerd genoemd wordt in bijvoorbeeld een tweet en dan is het natuurlijk moeilijker om dit te achterhalen. Ga toch actief op zoek naar zulke boodschappen. Laat kansen om het gesprek aan te gaan met je doelgroep niet voorbij gaan en probeer te begrijpen hoe ze over je organisatie praten.

3. Maak gebruik van rijke multimedia

Val op bij je doelgroep. Het verhaal van je doelgroep kan ook verteld worden door middel van foto’s en video’s. Op deze manier krijgt de doelgroep mogelijk een beter beeld van de organisatie of van bijvoorbeeld een concert of expositie. Je zult niet de enige zijn die gebruik maakt van afbeeldingen en video’s, dus zorg ervoor dat je het net anders aanpakt.

Zorg er wel voor dat het bij je organisatie past en als authentiek wordt ervaren, want op deze manier nodig je je doelgroep uit tot het aangaan van een gesprek. Een organisatie die de nadruk legt op het produceren van spraakmakende video’s VICE. Door interessante en specifieke content te creëren, worden de video’s door bezoekers via hun eigen sociale netwerk verder verspreid.  Lees meer over  hun contentmarketing strategie in deze case.

4. Op ontdekkingstocht: probeer iets nieuws

Facebook en Twitter worden natuurlijk door veel organisaties gebruikt. Heb je het gevoel dat deze platformen misschien wat saai zijn, misschien mis je iets in je online pr,  merk je dat je doelgroep meer gebruik maakt van een ander platform of denk je dat het verhaal van je organisatie beter verteld kan worden via een ander platform?

Ga eens op ontdekkingstocht en probeer bijvoorbeeld nieuwe social media platformen, zoals Pinterest of Instagram, of organiseer een event. Zorg ervoor dat je de tijd neemt om de mogelijkheden goed te onderzoeken, zodat je ze goed kunt toepassen in je strategie. En ook hier is het belangrijk dat de middelen bijdragen aan het vertellen van jouw verhaal en het aangaan van het gesprek.

5. Neem een actieve houding aan

Het slechts hebben van een Facebook pagina of een Twitter account is niet genoeg. Zorg ervoor dat je je doelgroep regelmatig op de hoogte houdt van wat er gaande is binnen je organisatie. En geef ze ook het gevoel dat je ze actief bij je organisatie betrekt. ‘Deel dit, tweet dit, reageer hierop’ zal je doelgroep niet aanzetten tot het daadwerkelijk delen van informatie of het geven van reacties. Geef ze daadwerkelijk een reden om de informatie te delen.

Jack Daniel’s maakt gebruik van storytelling om de doelgroep aan te spreken. Het verhaal van het bedrijf komt terug in het maandelijkse evenement Jack Friday en in de mini documentaires die worden uitgebracht onder de naam Future Legends. Door middel van deze projecten proberen zij deelbare content te creëren. Lees hier meer over in de case.

6. Blijf je ontwikkelen

Zorg ervoor dat je je online PR strategie blijft ontwikkelen. Je doelgroep zal waarschijnlijk gebruik gaan maken van andere platformen en het is verstandig om te zorgen dat je daar ook aanwezig bent, zodat je op de hoogte blijft van de interesses van je doelgroep en hoe er over jouw organisatie wordt gesproken.

Maar het allerbelangrijkste is dat je kijkt naar het verhaal dat je hebt en via welk platform dit het beste tot zijn recht komt. Heb je mooi beeldmateriaal, maak dan gebruik van Instagram. Maak je liever gebruik van video, creëer dan je eigen YouTube kanaal. Je content is het belangrijkste om het gesprek aan te gaan.

 

Fotocredit: Flickr

Geschreven door Nikki van Stipdonk