Fotocredit: Flickr / cc / Jon Russell
door op 15-10-2014 11:32ARTIKELOnline marketing

Zoekmachine marketing: 10 simpele tips die iedereen kan toepassen

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een steeds terugkerende term wanneer het gaat om de vindbaarheid en het bereik van je website. Maar hoe zorg je ervoor dat het bezoek vanuit zoekmachines naar jouw website hoger wordt? Cultuurmarketing geeft 10 simpele tips die je zelf gemakkelijk kunt toepassen.

1. Bepaal goede zoektermen
Om goed vindbaar te zijn voor je doelgroep, is het belangrijk om te bepalen waarop je precies gevonden wilt worden. Je moet denken zoals de doelgroep, zodat je goede zoektermen kunt bepalen. Om te kijken welke zoektermen vaak gebruikt worden, kun je gebruik maken van Google AdWords Zoekwoordplanner. Met deze tool kun je bijvoorbeeld zien hoeveel maandelijkse zoekopdrachten er zijn naar specifieke zoektermen en wat het potentiële bereik van bepaalde zoekwoorden is.

2. Gebruik informatieve URL’s
Zorg ervoor dat belangrijke zoektermen uit je bericht terug te vinden zijn in de URL. Dit zorgt ervoor dat een bericht gemakkelijker te vinden is en zorgt voor een beter resultaat in een zoekmachine. De URL is namelijk één van de eerste onderdelen die een zoekmachine uitleest.

3. Gebruik logische namen voor afbeeldingen
Wanneer je een afbeelding gebruikt in een artikel of bericht, is het belangrijk om na te denken over de naam van de afbeelding. Deze tekst wordt weergegeven wanneer je over het plaatje navigeert. Net zoals bij de URL, is het ook hier handig om rekening te houden met de zoektermen waarop je gevonden wilt worden.

4. Maak unieke content
Zoekmachines straffen je af wanneer je teksten van andere websites letterlijk kopieert. Ook wanneer je synoniemen gebruikt of wanneer je de tekst enigszins aanpast, zullen zoekmachines dit herkennen als een kopie van het origineel. Zorg er dus voor dat je je content zelf produceert.

5. Gebruik interne links
Zorg ervoor dat, wanneer je een artikel op je website publiceert, je in dit artikel of bericht links gebruikt die naar andere artikelen of berichten op je eigen website verwijzen. Op deze manier zullen meerdere pagina’s van je website hoger in de zoekresultaten komen.

6. Maak gebruik van interessante titels
Zorg ervoor dat je een pakkende titel gebruikt voor je artikel of bericht. Dit zorgt er namelijk voor dat lezers sneller zullen klikken en eerder geneigd zijn om het artikel te lezen. Zo trekken titels waarin een vraag wordt verwerkt, zoals bijvoorbeeld ‘Jongeren en cultuur: ken je deze initiatieven al?‘, vaak meer lezers dan een beschrijvende titel.

7. Publiceer regelmatig

Zorg ervoor dat je regelmatig nieuwe content op je website publiceert. Door nieuwe en wisselende content te publiceren, zien zoekmachines je website vaker verschijnen. Bovendien hebben bezoekers een reden om terug te keren naar je website.

8. Maak het delen van social media gemakkelijk
Zorg ervoor dat je social media knoppen op je website verwerkt. De ranking van je website verbetert namelijk wanneer links worden gedeeld op Facebook, Twitter, LinkedIn en andere social media.

9. Maak gebruik van Google Analytics
Wanneer je gebruik maakt van Google Analytics kun je precies zien wat bezoekers precies doen op jouw website en kom je erachter wat bezoekers interessant vinden en wat niet. Op deze manier kun je je website aanpassen aan de behoeften van de bezoekers. Zo kun je bijvoorbeeld zien op welke artikelen of berichten bezoekers binnenkomen, hoe lang ze op je website blijven en of ze nog verder kijken. Daarnaast kun je doelen instellen. Je kunt kiezen voor specifieke bestemmingsdoelen of gebeurtenisdoelen. Ook bestaat de mogelijkheid om doelwaarde toe te kennen aan deze doelen, waardoor je transacties (zoals kaartverkoop) kunt bijhouden.

10. Verwijzing op andere websites
Zorg ervoor dat je relaties opbouwt met andere culturele organisaties. Vraag hen of ze een link naar jouw website willen verwerken op hun website. Dit verhoogt de ranking in de zoekmachine.

 

Fotocredit: Flickr

Geschreven door Nikki van Stipdonk